👈نویسنده : ملیحه باغبان

معرفی کتابخانه عمومی گلشن راز شبستر توسط خانم الهه ذبیحی فر دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز


کتابخانه عمومي گلشن راز شبستر در سال 1387 در جوار مقبره شيخ محمود شبستري تاسيس شده، اين كتابخانه در مجموعه فرهنگي دادرس واقع است كه در مالكيت شهرداري شبستر مي باشد.

اين كتابخانه داراي يك طبقه و زيربناي آن 470 متر مربع مي باشد. و داراي يك سالن مطالعه خواهران که  اتاق مطالعه در اين كتابخانه مخصوص خواهران بوده است.

ادامه مطلب مطالعه شود

منابع كتابخانه:

مجموعه منابع كتابخانه شامل11000 نسخه کتاب است که  به صورت سیستم قفسه باز، نگهداري و سرويس ‌دهي مي‌شود. كتب موجود در كتابخانه عمومي گلشن راز عمدتا به زبان فارسي و تعداد اندكي نيز به زبان هاي انگليسي  و عربي است.



تعداد اعضا:

تعداد اعضاي اين كتابخانه تازه تاسيس حدود350 نفر و  ميزان مراجعه در هر روز به كتابخانه گلشن راز تقريبا حدود 60تا 70 نفر مي باشد .

بخش امانت:

پويايي هر كتابخانه مستلزم ارايه خدمات مناسب، مداوم و روز آمد است، به عبارتي جايگاه و کارآمدي هر كتابخانه نزد كاربران، با ارايه خدمات آن شناخته مي‌شود. تمام فعاليتهاي كتابخانه (گزينش ، فراهم آوري، سازماندهي و دسترسي پذير كردن منابع) در جهت ارايه خدمات به استفاده كنندگان كتابخانه است و بيشترين تبلور آن در قسمت امانت است. بخش امانت كتابخانه نيز با استفاده از نرم افزارسامان امكان استفاده از منابع موجود و همچنين جستجو از طريق عنوان، سرشناسه ، موضوع و ساير مشخصات كتابشناختي به مراجعان ارايه خدمت مي‌كند. هر عضو مي تواند تعداد 5 نسخه کتاب در هر نوبت به مدت 14 روز امانت بگيرد و اين مدت قابل تمديد است.


بخش کودکان :

بخش كودك كتابخانه گلشن راز  داراي 1700 نسخه کتاب  که مختص کودکان است و به صورت مجزا درمخزن کتابخانه به صورت باز  نگهداري مي شود.


بخش مرجع:

از آنجا كه هدف هر كتابخانه پاسخگويي به پرسش‌هاي كاربران و كمك به آنان در رفع نيازهاي اطلاعاتي است، كتابخانه‌ها هميشه سعي در نيل به اين هدف به شيوه‌هاي گوناگون و بهينه داشته‌اند. بخش مرجع كتابخانه عمومي  نيز به صورت مخزن باز در اختيار اعضا و مراجعان مي‌باشد.

بخش نشريات :

در اين بخش،  نشريات رسيده به كتابخانه پس از ثبت در معرض ديد و استفاده مراجعين قرار مي گيرد.
فعالیت های کتابخانه :

1-    نشست کتاب خوان بانوان در هر ماه

2-    برگزاری کلاس انشا

3-    برگزاری کلاس طراحی و نقاشی کودک و نوجوان

4-    اجرای برنامه های مناسبتی

با تشکر از خانم الهه ذبیحی فر عزیز


آرامگاه شیخ محمود شبستری

مقبره سعدالدین محمود بن عبدالكریم بن یحیی از عرفای بزرگ ومشاهیرآذربایجان، صاحب مثنوی معروف ” گلشن راز ” در باغی موسوم به گلشن در شهر شبستر واقع شده است . در جوار مقبره شیخ محمود شبستری آرامگاه استاد او ” بهاءالدین یعقوب تبریزی ” نیز قرار دارد. این آرامگاه در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم ق.ساخته شد ولی در زمان قاجاریه توسط “حاج میرزاآغاسی ” وزیر محمد شاه تجدید عمارت گردید. در سال 1267 ق . دو قطعه سنگ نبشته مرمر با خط نستعلیق جلی برجسته روی قبرها نصب گردید . سنگ مزار شیخ محمود شبستری سال وفات او را 720 ق. (در 33 سالگی)ذكر كرده است.

در سال 1297 ق . این بنا به امر میرزا حسن خان سپهسالار پیشكار ایالت آذربایجان مرمت شد ؛ سپس در سالهای 1310 و 1340 و بالاخره در سال های اخیرمرمت گردید.

شكل و طراحي مجموعه فوق كه به سبك معماري سنتي ايراني و اسلامي است به شكل يك انگشتري است كه در محل نگين انگشتر، محل دفن شيخ محمود جاي گرفته است .

آثار شیخ محمود شبستری

الف- آثار منظوم : 1- گلشن راز شیخ محمود شبستری،2- سعادت نامه

ب- آثار منثور : 1- حق الیقین فی معرفه رب العالمین، 2- مرآ‌َه المحققین، 3- شاهد یا شاهد نامه

در اين مجموعه كه به صورت مجتمع فرهنگي ، هنري ساخته مي شود امكاناتي چون كلاس هاي آموزش هنرهاي كاربردي ، كتابخانه عمومي ، آمفی تئاتر ، اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، زاير سرا و ساير امكانات فرهنگي و رفاهي تعبيه شده است.


پنجشنبه 07 فروردین 1399
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش