جستجو

آرشيو مطالب

سولماز زرداری، هاشم عطاپور*، اکبر مجیدی، رضا اکبرنژاد
چکیده:  
هدف: این مطالعه با مرور نظام‌مند متون پژوهشی در حوزۀ خدمات اطلاعاتی کتابخانه‌های عمومی به اقوام و اقلیت‌ها، به تحلیل وضعیت آن پژوهش‌ها از جنبه‌­های گوناگون می‌­پردازد. بر این اساس، موانع خدمت­دهی به اقوام و اقلیت­‌ها و راهبردهای رفع موانع مذکور بر اساس متون پژوهشی بررسی‌شده ارائه شده‌اند.
روش: مطالعۀ حاضر ازنظر هدف کاربردی، و مبتنی بر چارچوب مطالعه نظام‌مند پریسما انجام شده است. برای جمع‌آوری متون پژوهشی مرتبط در چند پایگاه‌ اطلاعاتی کلیدواژه‌های تخصصی این حوزه جست‌وجو صورت گرفت و تعداد 314 مدرک به زبان انگلیسی شناسایی شد. با مطالعه و بررسی چکیدۀ منابع، موارد تکراری و یا غیرمرتبط با موضوع حذف شدند. درنهایت، با اعمال پالایش اولیه، معیارهای ورود و خروج از مطالعه و کنترل توسط متخصصان، تعداد 40 متن پژوهشی انگلیسی برای مرور نظام‌مند انتخاب شدند. اطلاعات به‌دست‌آمده، با تلخیص مطالب در قالب جدول و نمودار ارائه شده است.
یافته‌­ها: مرور پژوهش‌­ها نشان داد که اغلب پژوهش‌های مرتبط با ارائۀ خدمات به اقوام و اقلیت‌ها در کتابخانه‌های عمومی به‌طور پراکنده صورت گرفته است و بیشتر آن‌ها در دنیای غرب و با استفاده از ابزارهای متعدد و گردآوری داده از کاربران مورد پیمایش قرار گرفته است. درمجموع، 17 مانع در قالبِ موانع مربوط به مدیریت کتابخانه، موانع ادراکی و ارتباطی، موانع مربوط به محیط خارجی و موانع مربوط به ماهیت اجتماع اقوام و اقلیت‌ها دسته‌بندی شدند. در این رابطه، 20 راهبرد ارائه‌شده و مصادیق اجرای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است. در میان این راهبردها، استخدام کارکنان آشنا با فرهنگ و زبان اقوام و اقلیت‌ها، و توسعۀ حرفه‌ای آن‌ها، مجموعه­‌سازی حساس به فرهنگ و بازاریابی و تبلیغات کتابخانه‌های عمومی مهم‌ترین راهبردهای موفقیت در ارائۀ خدمت کتابخانه­های عمومی در جامعۀ چندفرهنگی است.
اصالت/ارزش: بررسی منابع اطلاعاتی داخلی و خارجی نشان داد تاکنون هیچ پژوهشی به مرور نظام‌­مند پژوهش‌های حوزۀ خدمات کتابخانه‌های عمومی در جوامع چندفرهنگی به اقوام و اقلیت‌ها نپرداخته است. ازاین‌رو، مرور منابع علمی و پژوهشی منتشرشده برای داشتن دیدی جامع نسبت به خدمات کتابخانه‌ای در جوامع چندفرهنگی ضروری است.
واژه‌های کلیدی: کتابخانه‌های عمومی، خدمات، جوامع چندفرهنگی، قومیت، اقلیت‌ها، مرور نظام‌مند

سه شنبه 07 مرداد 1399
ادامه مطلب


سه شنبه 31 تير 1399
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

هرچند دریافت لینک برای وب سایت امری زمان بَر است و در کوتاه مدت نمی تواند پاسخگوی نیازهای تجاری شما باشد اما این کار مزایایی را برای تجارتتان به دنبال دارد.


برقراری روابط

گاهی اوقات لینک سازی سبب آشنایی با وب سایت ها و وبلاگ های مرتبط با تجارت شما می شود. این آشنایی معمولاً از طریق تبیلغ و معرفی چیزی که به تازگی خلق کرده اید بوجود می آید مانند یک مطلب یا یک اینفوگرافیک. هدف اول این آشنایی ایجاد لینک است، اما همین لینک بیلدینگ می تواند سبب آشنایی شما با یکی از موثرترین وب سایت های موجود در زمینه کاری تان شود. در نتیجۀ این آشنایی شما لینکی با کیفیت به دست می آورید که مهر تاییدی بر تجارت شماست. حتی اگر این لینک برای لحظه ای ایجاد شود، باز هم ارزشمند است چرا که شما توانسته اید برای تجارت خود یک مُبَلِغ معتبر پیدا کنید.


ارسال ترافیک

ما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ بر روی رتبۀ وب سایت صحبت کردیم، اما دربارۀ تاثیر لینک بیلدینگ بر روی ترافیک وب سایت چطور؟ یک لینک با کیفیت در یک وب سایت معتبر می تواند آمار بازدیدکنندگانتان را نیز افزایش دهد. اگر وب سایتی که لینک شما را در صفحه خود قرار می دهد در تجارت شما فعالیت داشته باشد، شانس اینکه مشتریان بیشتری نیز به دست آورید افزایش می یابد. در این موقعیت، ارزش یک لینک وابسته به سئوی آن نیست، بلکه به مشتریان آن بستگی دارد. یکی از مثال های بارز در این زمینه، مطلبی از یک کاربر مهمان به اسم "مایکل السبرگ" در وبلاگ Tim Ferriss است. تیم فریس بعدها مطلبی را دربارۀ همین پُست در مجلۀ فوربس منتشر کرد که در آن از اهمیت این پُست می گفت. وی در مطلب خود نوشت:


بینِ داشتنِ مخاطبان بسیار و داشتن مخاطبان کمتری که علاقۀ بسیاری به تجارت شما دارند، تفاوتی وجود دارد. به عبارت دیگر، کاربران یک وبلاگ همانقدر به مطالب شما توجه نشان می دهند که مخاطبان شبکه CNN آن شبکه را دنبال می کنند، حتی اگر تعداد مخاطبان گروه دوم بیشتر باشد.


برند سازی

لینک بیلدینگ خوب به شما کمک می کند تا برند تجاری خود را بسازید و آن را به عنوان یک نام معتبر در زمینه فعالیت خود معرفی نمایید. تکنیک های لینک بیلدینگ بسیاری مانند تولید محتوا وجود دارد که می تواند فعالیت تجاری شما را برای مخاطبانتان تشریح کند و این راه می تواند نشان تجاری شما را معتبر سازد. برای نمونه، اگر شما مطلبی را با استفاده از آمار حقیقی منتشر کنید، شانس معروف شدن در زمینه تجاری خود را خواهید داشت. هنگامی که تلاش می کنید تا برای محتوای خود لینک ایجاد نمایید، در واقع دارید مهارت خود را به نمایش می گذارید و از همکاران و فعالان زمینه تجاری خود می خواهید که مطلب موثق شما را در اینترنت به اشتراک بگذارند.


پنجشنبه 25 ارديبهشت 1399
ادامه مطلب

در لینک بیلدینگ ویژگی هایی وجود دارد که می توان گاهی آن ها را برای لینک ها اعمال نمود. یکی از این ویژگی ها، ویژگی nofollow نام دارد. هنگامی که شما لینک nofollow دریافت می کنید، به عنوان یک کاربر متوجه تغییر خاصی نخواهید شد، اما اگر به کد لینک دقت کنید، تغییر کوچکی در آن می بینید.


به کد rel="nofollow" در زیر دقت کنید. این کد به گوگل می فهماند که این لینک را نباید در PageRank استفاده کند. در واقع، این کد به گوگل اطلاع می دهد که نباید به این لینک اعتماد کند و آن را برای رتبه بندی به حساب بیاورد. در نتیجه، لینک های nofollow تاثیری در رنکینگ گوگل ندارند.


<a href="http://www.example.com" rel="nofollow">Example</a>

دلیل استفاده یک سایت از کد nofollow مربوط به موقعیتی می شود که در آن، مدیر وب سایت به علت تعدد لینک ها در صفحه، کنترل و مدیریت آنها را از دست می دهد. به عبارت دیگر، آنها نمی خواهند مهر تایید خود را بر روی وب سایتی بزنند که هیچ اطلاعی از اعتبار آن ندارند. استفاده از لینک nofollow مرسوم تر از آنچیزی است که شما تصور می کنید. در زیر میتوانید مکان های مرسوم استفاده از کد nofollow را مشاهده کنید:

قسمت دیدگاه های وبلاگ

مطالب و پُست های فروم ها

قسمت نظرات کاربرانِ مهمان

صفحات قابل ویرایش ویکیپدیا

صفحۀ Yahoo! Answers

امضا موجود در مطالب کاربران مهمان

کاربران می توانند به راحتی لینک های خود را در هر کدام از این مکان ها استفاده کنند و به علت حجم زیاد لینک های ثبتی، بررسی تک تک لینک ها عاقلانه به نظر نمی رسد. بنابراین برای اینکه اسپمر ها نتوانند از این موقعیت سوء استفاده کنند، مدیران وب سایت ها ترجیح می دهند ویژگی nofollow را به لینک های ارسالی کاربران اعمال کنند.

یکی دیگر از کاربرد های لینک های nofollow برای اهداف تبلیغاتی (لینک هایی که بایت قرارگیری شان در یک وب سایت، پول دریافت شده است) می باشد. بنابراین، اگر شما یک بنر تبلیغاتی در یک وب سایت اجاره کرده اید که به وب سایت شما لینک شده است، گوگل می گوید که باید لینک آن بنر، nofollow باشد تا این لینک تبلیغاتی تاثیری در PageRank سایت تبلیغ شده، نداشته باشد. دلیل این کار این است که گوگل می گوید لینک های تبلیغاتیِ خریداری شده نباید تاثیری بر نتایج اُرگانیک یک وب سایت داشته باشند.

اخیراً گوگل این قانون خود را برای لینک های موجود در پُست های اخبار، مقالات، فهرست های راهنما و پُست های ریپرتاژ گسترش داده است. موارد ذکر شده، مکان هایی هستند که استفاده از لینک nofollow در آنها توصیه می شود.

شما باید بدانید لینک هایی که به صورت nofollow به اشتراک گذاشته می شوند مانند لینک های مستقیم در رتبه بندی و نتایج اُرگانیک وب سایتتان موثر نیستند. گفته های بالا به این معنی نیست که لینک های nofollow بی ارزش اند. به هر حال، کابران معمولی هیچ گاه متوجه nofollow بودن لینک های نمی شوند و ممکن است واقعاً بر روی لینکتان کلیک کنند و به وب سایت شما مراجعه نمایند. می توان گفت این ویژگی، نکتۀ مثبت تبلیغات اینترنتی است. با این وجود شما باید تمام تلاش خود را بکنید تا بیشتر لینک های وب سایتتان nofollow نباشد تا توسط کاربران و گوگل دنبال شود.


پنجشنبه 25 ارديبهشت 1399
ادامه مطلب

لینک ها برای موتورهای جستجوگر چه معنایی دارند؟

می توان گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینک ها استفاده می کنند:

برای یافتن وب سایت ها و صفحات جدید

برای تصمیم گیری دربارۀ رتبه بندی یک سایت

زمانی که موتورهای جستجوگر وب سایت ها را شناسایی می کنند، می توانند محتوای آن صفحات را استخراج و به ایندکس خود اضافه کنند. به این ترتیب، آنها می توانند تصمیم بگیرند آیا یک صفحه کیفیت لازم برای رتبه بندی در کلمات کلیدی مرتبط را دارد یا خیر؟ (گوگل یک ویدئوی کوتاه در مورد این موضوع تهیه کرده که روند کار را در آن به طور کامل توضیح داده است). هنگامی که موتورهای جستجوگر در این باره تصمیم می گیرند، تنها به محتوای صفحه دقت نمی کنند، بلکه تعداد لینک هایی که به سایت اشاره دارند و کیفیت آن لینک ها برایشان اهمیت دارد. در کل می توان گفت، هرچه تعداد لینک های شما در وب سایت های معتبر بیشتر باشد، رتبۀ وب سایت شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد بود.

لینک ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم سئو و رتبه بندی سایت، همان عواملی هستند که به گوگل اجازه دادند بازار موتورهای جستجوگر را در دهۀ 90 احاطه کند.

اندازه گیری خوشه ای عوامل موثر در رتبه بندی سایت

معمولاً اگر همۀ عوامل رتبه بندی وب سایت به شکل برابر موثر باشند، اعتبار و کیفیت لینک های دریافتی صفحات، رتبه بندی وب سایت را تعیین می کنند. به این ترتیب، با تغییرات اخیر گوگل به خصوص آپدیت های پنگوئن و ظهور Google+، به نظر می رسد تاثیر بک لینک ها تا حدی کم شده و تاثیرات شبکه های اجتماعی جایگزین آن شده است.

پنجشنبه 25 ارديبهشت 1399
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

تعریف لینک بیلدینگ 

به روند دریافت "هایپرلینک" از یک وب سایت به وب سایت خودتان، لینک بیلدینگ گفته می شود. هایپر لینک (hyperlink) که معمولاً به آن لینک گفته می شود، راه مناسبی برای جستجوی کاربران در وب سایت ها و صفحات اینترنتی است. موتورهای جستجوگر از لینک ها برای تعقیب وب سایت ها استفاده می کنند؛ آنها لینک های موجود در بین تک تک صفحات وب سایت تان را دنبال می کنند و در تصویری بزرگتر، تمام لینک های موجود در بین وب سایت ها را زیر نظر دارند.


چرا ساخت لینک برای سئو مهم است؟ (آناتومی یک هایپرلینک)

راهنمای لینک سازی برای افراد مبتدی - فصل اولبرای آنکه اهمیت لینک بیلدینگ را درک کنیم، مهم است بدانیم یک لینک چگونه ساخته می شود، موتورهای جستجوگر چگونه آن لینک را می بینند و از آن لینک چه برداشتی دارند.




شروعِ تگ لینک: تگ لینک به anchor tag معروف است (همان "a" که در تصویر می بینید)، این کاراکتر تگ لینک را شروع می کند و به موتورهای جستجوگر اطلاع می دهد که لینکی به وب سایت دیگری در این جمله قرار دارد.

مقصد لینک: واژۀ "href" به معنی hyperlink referral است و متنی که بین علامت نقل قول قرار دارد، نمایشگر آدرس وب سایتی (URL) است که به آن اشاره شده است. لزومی ندارد این URL همیشه آدرس یک وب سایت باشد، می توان به آدرس یک تصویر یا یک فایل قابل دانلود اشاره نمود. گاهی اوقات شما با لینک هایی مواجه می شوید که با کاراکتر # آغاز می شوند. این نوع لینک ها، لینک های داخلی هستند که شما را به قسمت های مختلف صفحه ای که در حال مطالعۀ آن هستید، هدایت می کنند.

متن قابل مشاهدۀ لینک: این قسمت، همان متن لینک است که کاربران آن را مشاهده می کنند و در صورتی که بخواهند لینک را باز کنند، بر روی این متن کلیک می کنند. این متن معمولاً به گونه ای مشخص می شود که از متون کناری آن قابل تمایز باشد. این کار معمولاً با قرار دادن یک خط به زیر متن یا تغییر رنگ متن به رنگ آبی صورت می گیرد. این تغییرات به کاربر می فهماند که این متن قابل کلیک می باشد.

پایان تگ لینک: این کد، پایان تگ لینک را به موتورهای جستجوگر اطلاع می دهد.


ادامه در پست های بعدی


پنجشنبه 25 ارديبهشت 1399
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان

اهمیت علم باز و نقشه علمی کرونا

مهرداد شبان غازانی

31 دسامبر 2019  اولین مورد  ابتلا به ویروس کرونای جدید (کوید19)  توسط سازمان بهداشت جهانی تایید و 10 روز بعد، توالی ژنوم این ویروس کشف شد. دو ماه بعد  در 11 مارس 2020 این بیماری به عنوان یک بیماری همه گیر جهانی اعلام گردید. [1]

بر اساس آخرین آمار این ویروس در 210 کشور، نزدیک به دو میلیون نفر را مبتلا کرده که از این تعداد نیز متاسفانه حدود 115 هزار نفر فوت کرده اند. [2]

اکنون ما در سایه پژوهش ­های علمی اطلاعات زیادی درباره این ویروس داریم. پیدا شدن توالی ژنوم ویروس تنها بعد از 10 روز از گزارش اولین مورد ابتلا، آشکار شدن ارتباط آن با ویروس سارس و شناسایی روش­ های تشخیص و درمان همگی متکی بر فعالیت­ ها و انتشارات علمی است. ما همچنین می­ دانیم که تلاش­ ها و مطالعات فراوانی برای پیدا کردن واکسن این بیماری در حال انجام است. شیوع این بیماری بسیار سریع است و پژوهش­ های علمی در ارتباط با آننیز خیلی سریع پیشرفت می­ کند؛ به طوری که تاکنون هزاران مقاله در این رابطه منتشر شده است.

اما چگونه ما می توانیم به سرعت به همه این اطلاعات و انتشارات دسترسی پیدا کنیم؟

مهمترین نقش را در این زمینه "علم باز" ایفا می­ کند.  علم باز شرایطی را فراهم می­کند که در آن همه می ­توانند به مطالعات و داده ­های حاصل از آن آزادانه و بدون محدودیت دسترسی پیدا کنند. تا کنون مقاومت برخی از پژوهشگران مانع اصلی "علم باز" بود اما شیوع ویروس کرونا و تلاش­ های جهانی برای کنترل و درمان آن، ضرورت و اهمیت اشتراک گذاری آزاد اطلاعات را بیش از پیش به نمایش گذاشت. دسترسی به همه مطالعات امکان پیشرفت سریع دانش و همچنین بررسی و ارزیابی کلیه مطالعات انجام شده در کنار یکدیگر را فراهم می­ آورد. قطعا اگر دسترسی ازاد نبود و پژوهشگران نمی توانستند به داده های حاصل از پژوهش های پیشین دسترسی داشته باشند، فهم ما از ویروس کرونا و نحوه عملکرد آن نیز پیشرفت نمی کرد.

دنبال کردن آخرین پژوهش­ های انجام شده در رابطه با کرونا برای کسانی که در موقعیت تصمیم گیری قرار دارند، متخصصان و پزشکان درگیر در فرآیند تشخیص و درمان ضروری است. با این وجود، با خبر شدن از پیشینه پژوهش در محیطی که خیلی سریع بر حجم مقالات منتشر شده افزوده می­ شود کاری دشوار است. در این بین ترسیم نقشه علمی در حوزه ویروس کرونا با استفاده از اطلاعات کتابشناختی، کلمات کلیدی، استنادات می­ تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

شکل زیر نقشه ای است که با استفاده از کلمات کلیدی انتشارات در موضوع ویروس کرونا ترسیم شده است. در واقع این یک تصویر بزرگ از پیشینه پژوهش ­های انجام شده است.

نقشه علمی انتشارات در موضوع کرونا [3]

این نقشه هم تمرکز مطالعات بر موضوعات خاص و هم ارتباطات بین آنها را نشان می ­دهد. می­ توان مطالعات را براساس موضوعاتشان به پنج زیر گروه یا خوشه تقسیم کرد:

خوشه آبی، که شامل نخستین مطالعات انجام شده در مرحله شناسایی اولیه ویروس است. بخش اعظم مطالعات در این خوشه در اواخر سال 2019، زمانی که این بیماری برای اولین بار ظاهر شد، انجام شده است. منبع ویروس، جهش آن، ساختار ژنتیکی،  نحوه ورود و تعامل با بدن انسان و مکانیسم عمل ویروس به وسیله مطالعات موجود در این خوشه نشان داده شده است. علاوه بر این، ارتباط این ویروس با ویروس سارس و مرس نیز در این خوشه مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات در این خوشه در موضوع ساخت واکسن و دارو ادامه دارد.

خوشه­ های قرمز، زرد و سبز از سال 2020 شکل گرفته است. خوشه سبز که با نزدیکی به خوشه آبی توجه را به خود جلب می­ کند، شامل مطالعات مربوط به بهداشت عمومی است. این مطالعات بیشتر به کشورها، شیوع سریع این بیماری، اقدامات لازم برای جلوگیری از انتشار ویروس از قبیل قرنطینه شهرها، محدودیت سفر، شستشوی دست، حفظ فاصله در اماکن عمومی و وسایل حفاظت شخصی برای کنترل همه گیری پرداخته است.

مطالعات در خوشه قرمز، که با خوشه آبی در تماس نزدیک است و می­ توانیم از آن به عنوان دومین خوشه موثر در شبکه یاد کنیم ، بیشتر مربوط به ویژگی های بیماری است. علایم بالینی مانند سرفه و تب، تشخیص زودرس ، تشخیص و سیر بیماری، مطالعات مربوط به تاثیر عوامل و بیماری­ های زمینه ای مانند جنسیت،  سن، دیابت، فشار خون بالا و مطالعات در زمینه پیشرفت و مدت زمان بیماری در این خوشه گنجانده شده است. همچنین مطالعاتی در مورد زنان باردار و نوزادان نیز انجام شده است.

خوشه بنفش که ارتباط بین خوشه قرمز و خوشه آبی را فراهم می­ کند خوشه ای کوچک اما با اهمیت است که مطالعات در حوزه سلولی را در بر می­ گیرد.

و نهایت خوشه زرد، که در نزدیکی خوشه قرمز قرار دارد، مطالعات مربوط به  اقدامات لازم برای حمایت از کادر پزشکی و کارکنان بهداشتی و مشکلات روان ناشی از این بیماری از جمله استرس و افسردگی بر روی آنها را شامل می­ شود.

نتیجه اینکه، خوشه آبی به دلیل در برگرفتن مطالعات اولیه زیر بنای سایر خوشه­ ها و انتشارات بوده و از این نظر حائز اهمیت است؛  اما آنچه که اهمیت  این خوشه را دو چندان می­ کند دسترسی آزاد به آن است. مطمئنا حتی تصور نبود دسترسی آزاد پژوهشگران به این داده­ ها در جهت استفاده از آن برای مطالعات بعدی، استرس و ترس فعلی ما را چندین برابر خواهد کرد. حال در چنین شرایطی که دسترسی آزاد به تمام پژوهش ­ها امکان پذیر است، انتظار می­ رود هر حرفی که در مورد این بیماری بر زبان می­ آید و هر اقدامی که برای کنترل و درمان آن انجام می­ گیرد مبتنی بر یافته­ های علمی باشد.

 

[1] https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/events-as-they-happen

[2] https://www.worldometers.info/coronavirus/
[3] https://sarkac.org/wp-content/uploads/2020/03/sekil-2.jpg




سه شنبه 26 فروردين 1399
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

ایبنا نوشت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲۸٪ امریکایی‌ها ۱۱ کتاب یا بیشتر در سال کتاب می‌خوانند و ۲۸٪ با افتخار اعتراف می‌کنند که حتما یک کتاب هم نمی‌خوانند.

تعداد فزاینده‌ای از مردم دیگر کتاب نمی‌خوانند. هیچ دلیل مشخصی برای بروز این امر وجود ندارد. برخی مجبورند در کلاس‌های درس خود کتاب‌هایی بخوانند و به همین دلیل چیز دیگری غیر از آن نمی‌خوانند. بقیه کتاب نمی‌خوانند اما مقالات خبری و پست‌های وبلاگ‌ها را به صورت آنلاین می‌خوانند، اما کتاب نه. چرا این وضعیت پیش آمده است؟
 
بررسی‌های گروه تحقیقاتی کنتار مدیا که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد نشان می‌دهد که تنها ٪۵۱ از بزرگسالان در بریتانیا در سال گذشته حداقل یک کتاب مطالعه کرده‌اند. این رقم نه تنها نشان‌دهنده کاهش از ۵۶٪ در سال قبل است، بلکه به این معنی است که ۴۹٪، یا به عبارتی نیمی از بزرگسالان در طول ۱۲ ماه حتا یک کتاب هم نخوانده‌اند.
 
مرکز تحقیقاتی پیو که یک اندیشکده امریکایی است نشان می‌دهد که شهروندان امریکایی به‌طور قابل‌توجهی کتاب‌های بیشتری می‌خوانند و تنها ۲۷٪ آنها می‌گویند که در سال ۲۰۱۹ کتابی نخوانده‌اند، اما گروهی که موسسه پیو روی آنها تحقیق انجام داده کوچک و تنها شامل چند هزار نفر بوده است و نمایانگر آنچه واقعا در امریکا اتفاق می‌افتد نیست.
 
کریستوفر اینگراهام متخصص داده‌ها در واشنگتن‌پست توضیح می‌دهد: «سهم امریکایی‌هایی که در یک روز به خاطر لذت خود مطالعه می‌کنند از سال ۲۰۰۴ تا کنون بیش از ۳۰٪ کاهش داشته است.» ارقام او بر اساس مطالبی است که در آخرین نظرسنجی استفاده از زمان از سوی اداره آمار امریکا منتشر شده. اینگرام ادامه می‌دهد: «در سال ۲۰۰۴ تقریبا ۲۸٪ از امریکایی‌های ۱۵ ساله و بزرگ‌تر در روز برای لذت خود کتاب می‌خواندند. اما سال گذشته این رقم به ۱۹٪ رسید.»
 
بر اساس مقاله‌ای که از سوی جاناتان گینهاوس در مجله مکلین منتشر شد، ایالات متحده با موجی از تفکرات ضدعلمی و ضدروشنفکری روبه‌روست. زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تنها ۲۸٪ امریکایی‌ها ۱۱ کتاب یا بیشتر در سال کتاب می‌خوانند و ۲۸٪ با افتخار اعتراف می‌کنند که حتا یک کتاب هم نمی‌خوانند.
 
آن‌طور که دیوید دنبی در مقاله‌ای در نیویورکر اشاره می‌کند: «میلیون‌ها کودک (پیش از رسیدن به نوجوانی) کتاب‌های هری پاتر، ارباب حلقه‌ها و دیگر رمان‌های تخیلی را خوانده‌اند. اما با رسیدن به ۱۲ یا ۱۳ سالگی اغلب خواندن را به‌طور جدی کنار می‌گذارند. پسران به ورزش یا بازی‌های کامپیوتری روی می‌آورند و دختران در پی به دست آوردن توجه اغلب به دوستی‌های پیچیده...» دنبی هشدار می‌دهد که «اگر بقیه ما هم بدون مبارزه کتاب خواندن را کنار بگذاریم، پشیمان خواهیم شد و با از بین رفتن فرهنگ شرمندگی را احساس خواهیم کرد.»


پنجشنبه 08 اسفند 1398
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان

مطالعه فقط خواندن کتاب نیست؛ نگاهی انتقادی به مفهوم سرانه مطالعه

 مهرداد شبان غازانی

وقتی صحبت از مطالعه و تشویق به خواندن و یا آمار پایین مطالعه در کشور به میان می آید، بدون شک اولین چیزی که اغلب به ذهن هر گوینده و شنونده‌ای خطور می کند، خواندن متون چاپی از قبیل کتاب و مقالات و به ندرت شکل دیجیتالی آنها است. تعریف ­های جهانی از سرانه مطالعه در کشورهای مختلف نیز کم و بیش بر پایه این درک از مطالعه بنا شده است.

رایج ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است که برای به دست آوردن آن ابتدا میزان مطالعه همه افراد یک جامعه را با هم جمع کرده و سپس حاصل را بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای در نظر گرفته شده تقسیم می‌کنند. منظور از مطالعه هم بیشتر خواندن کتاب، نشریات و بعضا صفحات وب و پست الکترونیکی است.

با این حال به نظر می‌­رسد اگر بخواهیم تنها از این منظر به مطالعه نگاه کنیم علاوه بر اینکه درک درستی از آمار واقعی مطالعه نخواهیم داشت، بلکه چشم خود را هم بر پیشرفت­‌ها و تغییرات بزرگی که هم در شکل اطلاعات و هم عادات مطالعه و کسب اطلاعات صورت گرفته است خواهیم بست.

مطالعه در لغت به معنای نگاه کردن به چیزی برای اطلاع یافتن از آن (فرهنگ فارسی معین)، نگریستن به هر چیز برای واقف شدن به آن و تامل و تفکر و اندیشه (لغت‌نامه دهخدا) است. بر اساس این تعریف می­‌توان مشاهده یک فیلم مستند یا شرکت در یک همایش علمی را نیز مطالعه محسوب کرد؛ با این حال همان طور که ذکر شد، در تعریف­های متداولی که از مطالعه می شود تاکید بیشتر برخواندن کتاب و متون چاپی است.

اگرچه تا گذشته نه چندان دور می­‌توانستیم چنین تعریفی از مطالعه ارائه بدهیم، اما پر واضح است که در عصر حاضر دیگر نمی­‌توان مطالعه را تنها به خواندن کتاب چاپی و حتی نسخه دیجیتالی آن محدود کرد. گوش دادن به پادکستی صوتی، یا دیدن یک ویدیوی علمی هم می‌­تواند و باید جزو مطالعه محسوب گردد. امروزه به خصوص نسل جوان بیشتر مایل به یادگیری مفاهیم و مسائل در قالب منابع دیداری و شنیداری هستند تا به شکل چاپی آن؛ و دلیل آن هم واضح است: دریافت اطلاعات از طریق منابع دیداری و شنیداری سریع تر است و نیاز به تلاش کمتری دارد. همچنین این نسل ساعات زیادی از روز را در شبکه­‌های اجتماعی می­‌گذراند و از این طریق اطلاعات بسیار زیادی در قالب متن، عکس و ویدیو دریافت می­‌کند که اندازه آن چندین برابر کل اطلاعاتی است که یک شهروند معمولی 200 سال پیش در طول عمرش و از مجموع کتاب‌هایی که خوانده بود دریافت می­‌کرد. با این وجود هنوز تمایل چندانی برای لحاظ کردن این زمان صرف شده در سرانه مطالعه وجود ندارد و اغلب نگاهی منفی نیز به این قضیه می­شود، تا جایی که عده ای از آن با عناوینی چون فاجعه، از بین رفتن فرهنگ مطالعه و غیره یاد می‌­کنند.

 اما به نظر اینجانب این تغییر در عادات یک عیب و یا به قول برخی­‌ها فاجعه محسوب نمی­‌شود؛ بلکه تنها نتیجه طبیعی تغییر در فناوری اطلاعات و همچنین تاثیر این فناوری­‌ها بر عادات اجتماعی و فرهنگی هست. همان طور که اختراع صنعت چاپ عادات مطالعه و کسب اطلاعات مردم را تغییر داد، به طوری که مردمی که به کتاب‌­های چاپی دسترسی داشتند دیگر تمایل چندانی به نسخه برداری دستی و استفاده از کتاب­‌های دست نویس نداشتند؛ دنیای دیجیتال نیز تغییر مشابهی ایجاد کرده است. حال در چنین شرایطی سرزنش کردن نسل جدید به خاطر کاهش تمایل آنها به مطالعه کتاب­‌های چاپی به همان اندازه ای بی معناست که بخواهیم مثلا افرادی را که کتاب چاپی مطالعه می­‌کنند را به دلیل عدم رغبت به مطالعه کتاب­‌های دست نویس یا کتاب­‌های نوشته شده بر روی چرم، پارشمن و یا پاییروس سرزنش کنیم.

نتیجه اینکه نیاز به بازنگری و تجدید نظر در تعریف مطالعه و سرانه مطالعه به طوری که واقعیت­ های دنیای امروز را هم در برگیرد به شدت احساس می­‌شود. این بازنگری باید همراه با پاسخگویی به سوالاتی مثل کتاب چیست؟ آیا می‌­توان پادکست­‌ها را هم کتاب محسوب کرد؟ آیا دیدن یک فایل تصویری نیز مطالعه محسوب می­‌شود؟ و سوالات دیگری از این قبیل شود. 


یکشنبه 24 آذر 1398
ادامه مطلب

مطالعه و خواندن یکی از مهارت های اساسی است که انسان ها برای رسیدن به موفقیت در زندگی خود نیاز به یادگیری آن در سنین پایین دارند. مهارت در خواندن نه تنها به افراد در دوران تحصیل کمک می کند، بلکه در همه مراحل زندگی، از یافتن شغل مناسب گرفته تا پر کردن اوقات فراغت در دوران بازنشستگی به یاری آنها آمده و باعث شکوفایی و غنی شدن زندگی آنها می شود. دایره واژگان فرد با خواندن توسعه یافته و علایق او گسترده‌تر می شود. همچنین تفکر تحلیلی و انتقادی فرد نیز با خواندن رشد پیدا می کند.

کودک خود را به خواندن علاقه مند کنید

کلید تشویق کودکان به خواندن و ایجاد عادات مطالعه در آنها این است که از همان سنین خردسالی همراه با آنها کتاب بخوانید. مطالعه جمعی با کودکان اغلب سبب می شود که کودک لذت مطالعه را درک کرده و انگیزه خواندن را در ذهنش ایجاد کند.

با این حال فرایند یادگیری و کسب اطلاع از هر کودکی به کودک دیگر متفاوت است. این بدان معناست که بعضی از کودکان به طور طبیعی تمایل بیشتری به خواندن دارند و گروهی دیگر تمایل کمتری به آن نشان می دهند.

اگر کودک شما جزو آن دسته از کودکانی است که به طور طبیعی تمایل کمی به مطالعه دارد، جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا راه های گوناگونی وچود دارد که می توانید به وسیله آن کودک خود را به خواندن تشویق کنید.

در مرحله اول باید بفهمید که چرا کودک شما از خواندن متنفر است

هر کودکی به طور طبیعی عاشق مطالعه نیست، برخی از دلایلی که کودکان را نسبت به خواندن بیزار می کند در ادامه آمده است:

·  کودک شما حس می کند که مطالعه کاری کسل کننده و ملال آور است

·  کودک شما در خواندن مشکل دارد

·  کودک شما هنوز کتاب مناسب و مورد علاقه اش را پیدا نکرده است

خبر خوب این است که وقتی شما متوجه علت مسئله شدید و دریافتید که چرا کودکتان تمایل کمی برای خواندن دارد، قادر خواهید بود که این مسئله را حل کرده و خواندن و مطالعه را برای او به کاری جذاب تبدیل کنید.

10 روش برای تشویق کودکان به خواندن و ایجاد عادت مطالعه در آنها

1- ایجاد گوشه ای دنج برای مطالعه در منزل

در خانه خود فضایی مخصوص خواندن برای کودک خود ایجاد کنید و انواع کتاب ها، قفسه های رنگی و صندلی های راحتی و سایر وسایل جذاب و مرتبط با مطالعه را در آن فراهم آورید.

2- در هر مکان و زمانی کودک خود را تشویق به خواندن کنید

به کودک خود نشان دهید که مطالعه چیزی فراتر از خواندن صرف کتاب در مدرسه یا خانه است. همراه با او منوهای غذا در رستوران ها، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، دست‌نامه‌ها و راهنماهای استفاده از داروها و وسایل مختلف الکترونیکی و مطالب سایت ها و غیره را بخوانید. او را متوجه کنید که خواندن در همه جا است.

3- برای کودک خود الگو شوید 

به عنوان یک مدل و الگوی رفتاری عمل کرده و در مقابل کودک خود روزنامه بخوانید، به مجلات و مطالب وبسایت های معتبر نگاه کنید؛ به طوری که مطالعه و خواندن را در چشم کودک خود کاری مهم جلوه دهید. در این بین نیز از فرزند خود بخواهید که به شما پیوسته و همراه شما مطالب را بخواند.

4- بین مطلب خوانده شده و دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید

در حد امکان به کودک خود کمک کنید تا بتواند آنجه که به طور روزانه می خواند را در دنیای واقعی نیز تجربه کند. ایجاد رابطه بین کتاب و تجربه خود کودک می تواند باعث افزایش علاقه او به خواندن شود.

5- مواد و منابع خواندنی را به وفور در خانه داشته باشید

امکان دسترسی کودک خود به کتاب، مجلات و سایر منابع خواندنی را در خانه فراهم آورید. این باعث می شود که کودک متوجه شود که کناب خواندن کاری نیست که فقط در مدرسه انجام می گیرد؛ بلکه این می تواند در هر جایی اتفاق بیافتد.

6- از کتابخانه محلی خود بازدید کنید

وقتی کودک شما دارای کارت عضویت در کتابخانه است و می تواند با اختیار خود کتابی را انتخاب و درخواست امانت دهد، امر کتاب خوانی برای او بسیار سرگرم کننده خواهد شد.

7- با کودک خود در مورد چیزی که می خواند بحث کنید

بعد از اینکه کودک شما خواندن یک کتاب را به پایان رساند، با او در مورد موضوع کتاب و مطالب و یا وقایع داستانی که در آن کتاب آمده است صحبت کنید و نظر او را در مورد بهترین بخش کتاب جویا شوید. انجام این کار مهارت درک مطلب را در کودک شما توسعه داده و امر خواندن را برای او به فعالیتی خانوادگی تبدیل خواهد کرد.

8- کودک خود را در معرض کتاب هایی با ژانرها و موضوعات متنوع قرار دهید

کتابی را پیدا کنید که کودک شما را به خودش جذب می کند. برای این کار کودک خود را در معرض ژانرهای مختلف از قبیل رازآلود، علمی تخیلی، طنز و غیره قرار دهید. هرچه قدر که کودک شما به موضوعی علاقه داشته باشد، به همان اندازه هم به خواندن کتاب هایی در آن موضوع تمایل نشان خواهد داد.

9- از کودک خود پشتیبانی کنید

اگر کودک شما با خواندن مشکل دارد و خیلی زود از آن خسته می شود، یک گام به عقب بردارید و ببینید که او با چه مشکلی دست و پنجه نرم می کند. با معلم او صحبت کنید و مشکل اصلی او را در اسرع وقت یافته و برای حل آن تلاش کنید.

10- هر شب مطالعه کنید

خواندن و مطالعه را به یکی از کارهای روتین فرزند خود قبل از خواب تبدیل کنید. تکرار این کار کمک می کند که کودک شما پیوندی بین خواندن و استراحت و آرامش برقرار کند.

مطلب فوق ترجمه نوشته‌ای با عنوان How To Encourage Good Reading Habits In Kids است که از لینک زیر قابل دسترس می باشد:

https://www.oxfordlearning.com/encourage-good-reading-habits/

ترجمه: مهرداد شبان غازانی


یکشنبه 03 آذر 1398
ادامه مطلب

نویسنده: مهرداد شبان غازانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

شکی نیست که شیوه تولید و دسترسی به اطلاعات در سطح جهان به طور روز افزونی در حال تغییر است. امروزه افراد می‌توانند با استفاده از تلفن‌های همراه خود به شبکه جهانی اینترنت وصل شده و در موتورهای کاوش به جستجوی هر مطلبی بپردازند. همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی انواع اطلاعات را به سرعت و سهولت منتقل کنند. ذکر چند آمار در این مورد ابعاد قضیه را روشن‌تر خواهد کرد. به عنوان نمونه در موتور جستجوی گوگل در هر ثانیه 40 هزار جستجو انجام می‌گیرد و یا در شبکه اینستاگرام روزانه به طور متوسط 80 میلیون تصویر بارگذاری می‌شود.

حال با توجه به این موضوع شاید این سوال مطرح شود که با وجود چنین امکاناتی دیگر چه نیازی به مراجعه به کتابخانه و اساسا شغلی به نام کتابداری است؟

این سوال یا بهتر بگوییم سوء تفاهم از عوامل متعددی ناشی می‌شود. نخست اینکه بیشتر افراد درک درستی از حرفه کتابداری ندارند و آن را منحصرا به کتابخانه های سنتی و کارکنان آن محدود می‌دانند. در حالی که کتابدار یا کارشناس علم اطلاعات و دانش‌شناسی شخصی است که با کار گردآوری، سازماندهی و دسترس پذیر ساختن اطلاعات سروکار دارد. این اطلاعات چه به صورت چاپی باشد و چه اطلاعات دیجتالی موجود بر روی شبکه اینترنت، ماهیت کاری که انجام می‌گیرد یکسان است؛ سازماندهی اطلاعات برای بازیابی سریع و صحیح اطلاعات. در نتیجه با تغییر فرمت اطلاعات از چاپی به شبکه‌ای هیچ تغییری در ماهیت رشته ایجاد نمی شود و تا زمانی که اطلاعاتی وجود دارد نیاز به سازوکارهایی برای گردآوری، سازماندهی و دسترس پذیر کردن آن هم وجود خواهد داشت که اسم این سازوکار را می توان کتابداری، مدیریت اطلاعات یا هر اسم دیگری گذاشت.

از سوی دیگر حتی اگر کتابخانه را به مفهوم سنتی آن محدود کنیم- یعنی مکانی برای نگه داری، سازماندهی و بازیابی کتاب‌های چاپی و دست‌نویس- هنوز افراد بسیاری در کشورهای مختلف وجود دارند که قادر به استفاده از فناوری‌های جدید نیستند و یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند؛ در نتیجه خدمات سنتی کتابخانه‌ای برای رفع نیاز اطلاعاتی این افراد کماکان لازم است. همچنین اسناد و کتاب‌های چاپی و دست نویس جزو میراث فرهنگی و حافظه ملی همه کشورها محسوب می شوند که نیاز به حفظ و نگه داری دارند؛ بنابراین وجود مکانی مناسب و کارشناسانی برای انجام این وظیفه ضروری می باشد که فراهم کردن آن ها نیز در حیطه رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی است.

مسئله مهم دیگر کیفیت و مرتبط بودن اطلاعات بازیابی شده توسط کاربران است. درست است که امروزه حجم وسیعی از اطلاعات به سرعت از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در دسترس قرار می گیرد اما از طرف دیگر تشخیص اطلاعات درست و مرتبط با نیاز اطلاعاتی سخت‌تر از گذشته شده است؛ زیرا امروز هر کسی با داشتن یک تلفن هوشمند و دسترسی به اینترنت یک ناشر بالقوه محسوب می گردد و می‌تواند بدون هر گونه ویراستاری هر مطلبی را در فضای اینترنت منتشر کند. از آنجایی که اطلاعات در عصر حاضر نقش مهمی در تصمیم گیری‌های فردی و اجتماعی دارد، لذا اگر افراد بدون آموزش و راهنمایی بخواهند از هر منبع اطلاعاتی و بدون توجه به کیفیت و صحت آن استفاده کنند چه بسا ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شوند. در اینجاست که نقش کتابدار به عنوان با صلاحیت‌ترین فرد برای پالایش اطلاعات درست از نادرست مشخص می‌شود. کتابداران کارشناسانی هستند که نحوه جستجوی صحیح و موثر را می‌دانند، منابع اطلاعاتی معتبر را می شناسند و می‌توانند آن ها را از لحاظ کیفی ارزیابی کنند. در نتیجه لزوم وجود چنین کارشناسانی مخصوصا در مراکز آموزشی و پژوهشی برای راهنمایی دانش‌آموزان، پژوهشگران و عموم استفاده کنندگان از اطلاعات ضروری می‌باشد.

دسترسی رایگان و آزاد به منابع اطلاعاتی عامل دیگری برای ضرورت وجود سازوکاری به نام کتابخانه یا مرکز اطلاعات است. حتی در محیط اینترنت مطالب تمام‌متن و با‌کیفیت در پایگاه‌های اطلاعاتی تجاری قرار دارند که افراد برای استفاده از آنها باید حق اشتراک پرداخت کنند. کتابخانه‌ها با اشتراک این پایگاه‌ها امکان دسترسی اعضای خود به این منابع را به صورت رایگان فراهم می‌آورند. همچنین کتابخانه‌ها می‌توانند محلی برای دسترسی و آشنایی افراد بی‌بضاعت با جدیدترین فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی باشد. هم اکنون در برخی از کتابخانه‌ها درکنار کتاب و سایر منابع، فناوری‌های واقعیت مجازی، کتابخوان‌های الکترونیکی  و حتی سایر وسایل مورد نیاز جامعه کتابخانه به رایگان امانت داده می شود.

غفلت از محیط و فضای کتابخانه نیز موجب کم توجهی به نقش کتابخانه ها می‌شود. کتابخانه‌ها فضایی را ایجاد می‌کنند که از یک سو محلی برای گردهمایی اقشار مخنلف مردم در مناسبت‌های گوناگون از قبیل جشن های ملی و سخنرانی‌ها است که این به نوبه خود موجب تحکیم روابط اجتماعی می شود و از سوی دیگر مکانی مناسب برای برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و آگاهی‌رسانی در مورد مسائل مختلف از جمله بهداشت عمومی، سواد اطلاعاتی و راه‌های مقابله با حوادث مختلف چون زلزله و غیره می‌باشد.

نتیجه اینکه نیاز به وجود سازوکاری به نام کتابخانه و کارشناسان کتابداری در عصر اینترنت نیز حداقل همانند گذشته احساس می‌شود و به نظر می‌رسد اگر در سطوح بالای مدیریتی افرادی باشند که اهمیت رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی را درک کرده و اقدامات لازم را در راستای مطرح شدن آن به عمل آورند، رشته ما به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا خواهد کرد. برای تحقق این امر نگارنده موارد زیر را پیشنهاد می‌دهد:

o        تلاش برای داشتن نمایندگانی در مجلس و سایر سطوح بالای تصمیم‌گیری و مدیریتی که فارغ التحصیل رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بوده تا بتوانند دغدغه‌های این حوزه را به طور موثرتری مطرح کنند.

o        احیای شغل کتابدار مدرسه و استفاده از فارغ‌التحصیلان کتابداری برای تدریس دروسی مثل سواد رسانه‌ای که هم اکنون جزو دروس دبیرستان می باشد.

o        روز آمد سازی مباحث و دروس رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشگاه‌ها

o        بالا بردن مهارت‌های کتابداران شاغل مخصوصا در زمینه فناوری اطلاعات.


چهارشنبه 21 فروردين 1398
ادامه مطلب

فصل‌نامه علمی-پژوهشی « پردازش علائم و داده‌ها» وابسته به پژوهشگاه « توسعه فناوری‌های پیشرفته خواجه‌نصیرالدین طوسی» در سال 1383 به‌منظور انتشار دانش علمی و تخصصی در زمینه‌های پردازش صوت، پردازش تصویر، پردازش متن، رمز و امنیت اطلاعات و مهندسی پزشکی و هم‌چنین کمک به ارتقای سطح دانش در زمینه‌های یادشده شروع به فعالیت کرده و با اخذ مجوز رسمی از کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1388 ، هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.



شنبه 18 اسفند 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان
چگونه خبرهای دروغ را تشخیص دهیم
دانلود پوستر در اندازه بزرگ (A2):





دوشنبه 19 آذر 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان
 دکتر بولنت ییلماز، عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه حاجت تپه ترکیه

مردم چرا به کتابخانه می روند؟

بله سوال ساده ای است. انسان ها چرا صدها سال است که به کتابخانه ها می روند؟ چرا از این عادت خود یعنی رفتن به کتابخانه دست بردار نیستند؟

جواب های زیادی می تواند به ذهن انسان خطور کند، به تعدادی از آنها اشاره می کنم:

 -1زندگی انسان ها به اطلاعات وابسته است آنها برای دسترسی به اطلاعات به کتابخانه می روند. تا زمانی که اطلاعات وجود دارد کتابخانه ها هم وجود خواهند داشت و مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

2 -مردم برای نیازهای آموزشی خود به کتابخانه می روند.تا زمانی که آموزش وجود دارد مردم به کتابخانه ها خواهند رفت.

3- مردم برای انجام تحقیقات خود به کتابخانه می روند.

-4 کتابخانه ها از جهتی مراکز فرهنگی به حساب می آیند.مردم برای دسترسی به محصولات فرهنگی و شرکت در فعالیت های فرهنگی به کتابخانه ها می روند تا خود را از لحاظ فکری و فرهنگی توسعه بدهند.

-5 مردم برای استفاده مناسب از اوقات فراغت خود به کتابخانه می روند.

-6 انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به روابط اجتماعی دارد، به همین خاطر به کتابخانه می رود.

-7 مردم به خاطر اینکه نمیتوانند با امکانات خود (کمبود بودجه یا مهارت) به اطلاعات دست پیدا کنند به کتابخانه می روند.

-8 مردم به خاطر اینکه در دسترسی به اطلاعات نیاز به راهنما و کمک دارند به کتابخانه می روند.

-9 مردم به دلیل اینکه کتابخانه ها سبب خلاقیت می شوند به کتابخانه می روند.

10 -رفتن به کتابخانه جزوی از عادات زندگی انسان ها است.

همه مواردی که در بالا ذکر شد صحیح هستند و میتوان موارد دیگری را هم به آنها اضافه کرد. اما در ورای همه این دلایل یک دلیل بنیادی و اصلی وجود دارد:

مردم به کتابخانه میروند چون که کتابخانه محلی امن، راحت و آزاد است. در واقع این دلیل پیش نیاز ضروری برای بقیه دلایلی است که در بالا به آنها اشاره شد.

منظور از امن، راحت و آزاد بودن چیست؟

هیچ کس از اینکه در کتابخانه ممکن است دچار مشکل بدی بشود، نمی ترسد. این امن بودن است.

مردم چون با اختیار خود و به خاطر علاقه به کتابخانه می روند، خودشان را در َآن راحت حس می کنند. با اینکه کتابخانه ارگان رسمی است اما حس حضور در مکان رسمی را در انسان ها ایجاد نمی کند.

مردم در کتابخانه خودشان تصمیم می گیرند که چه کتابی را از کدام نویسنده بخوانند و هیچ کسی در این موضوع دخالت نمی کند. در واقع در کتابخانه آزاد هستند.

در کتابخانه ای که آزادی، راحتی و امنیت وجود ندارد، هیچ یک از موارد 10 گانه ذکر شده نمی تواند انگیزه لازم برای مراجعه دائمی به آن کتابخانه را ایجاد کند. شاید مردم از سر اجبار و به طور موقت از چنین کتابخانه هایی استفاده کنند اما به محض این که این اجبار از میان برود، دیگر به این کتابخانه ها مراجعه نخواهد شد.

الان سوال اینجاست که یک کتابخانه چگونه می تواند تبدیل به محلی امن، آزاد و راحت شود و یا این خصوصیات خود را حفظ کند؟

از چند منظر می توان به مسئله توجه کرد:

- کتابخانه ای که دارای ساختمانی با طراحی زیبا، حرارت و سیستم تهویه مناسب و محیطی جذاب و حفاظت شده باشد، امن و راحت است. کتابخانه ای که فضای رسمی نداشته باشد راحت است و مردم خود را در آن آزاد حس می کنند. به همین خاطر است که اخیرا استفاده از مبلمان راحتی و رنگ آمیزی خاص دیوارها در کتابخانه ها رواج پیدا کرده است.

- کتابخانه هایی که تدابیر امنیتی را در نظر می گیرند و مراجعین مطمئن هستند که در این مکان ها بلایی سرشان نخواهد آمد، امن و راحت هستند.

- کتابخانه ای که دارای مجموعه ای متنوع با دسترسی آزاد باشد،به طوری که هرکس بتواند به اطلاعات و منابعی که در جستجوی آن است برسد، حس اعتماد و آزادی ایجاد می کند. کتابخانه ای که در آن سانسور وجود ندارد و افراد به خاطر اطلاعات و منابعی که درخواست می کنند با واکنش منفی روبرو نمی شوند،  محیطی راحت و آزاد است.

- در کتابخانه ای که تبعیض وجود ندارد و با مراجعین برخورد مناسبی می شود، افراد احساس امنیت و راحتی می کنند.

- کتابخانه ای که به نیازهای مراجعین با کیفیت و کمیت مناسب پاسخ می دهد و خدمات متنوعی ارائه می کند، راحت، امن و آزاد است.

- کتابخانه ای که به جز مواردی که باعث مزاحمت دیگران است، محدودیت های زیادی را برای طرز رفتار مراجعین ایجاد نمی کند، امن، راحت و آزاد است

نتیجه اینکه مسئله اساسی، امن، آزاد و راحت بودن کتابخانه است. اگر این شرایط وجود نداشته باشد کتابخانه ها نمی توانند به هیچ یک از وظایف خود به درستی عمل کنند و مردم نیز به چنین کتابخانه هایی مراجعه نخواهند کرد.

منبع:

bbyhaber.com


چهارشنبه 30 آبان 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان

همان طور که می دانید کتاب رکوردهای گینس حاوی رکوردهای  بین المللی در موضوعات مختلف است؛ موضوع هایی که حتی به ذهن خیلی از افراد هم نمی رسد. از رکورد در زمینه خوردن بیشترین همبرگر گرفته تا طولانی ترین زمان ماندن در داخل برف... با جستجو در سایت گینس با رکوردهایی جالبی در حوزه کتاب و کتابداری هم برخورد می کنیم که به عنوان نمونه به برخی از این رکوردها اشاره می کنم:

مرتفع ترین کتابخانه از سطح زمین: این کتابخانه در ارتفاع 230 متری و در طبقه 60 ام هتل JW Marriott واقع در شانگهای چین است.

بیشترین کتاب های اهدایی به خیریه در عرض یک هقته: در سال 2010 در عرض یک هفته به انجمن خیریه ای در جامائیکا 657,061 عدد کتاب اهدا شد.

بزرگترین کتاب جهان: این کتاب با عنوان "هذا محمد" در سال 2012 در کشور امارات به نمایش گذاشته شد. کتاب مذکور 5 متر عرض، 8 متر طول و نزدیک به 1500 کیلوگرم وزن دارد و حاوی 429 صفحه است.

طولانی ترین عنوان یک کتاب: کتابی که در سال 2014 توسط "سریجان تیمیلسینا" نویسنده اهل کشور نپال نوشته شد، 11284 کاراکتر دارد.

بیشترین جریمه پرداختی بابت تاخیر در پس دادن یک کتاب به کتابخانه: این رکورد مربوط به کتاب شعر Days and Deeds است که در سال 1955 از کتابخانه عمومی کوانه واقع در ایالت ایلینویز آمریکا، توسط خانم امیلی کانلوس به امانت برده شد. کتابخانه برای هر روز دیرکرد جریمه 2 سنت را حساب می کرد. امیلی این کتاب را 47 سال بعد همراه با یک چک به مبلغ 345 دلار به کتابخانه برگرداند.

کتابی که به بیشترین زبان ترجمه شده: کتاب The Way to Happiness اثر "رون هابارد" نویسنده آمریکایی به 70 زبان مختلف ترجمه شده است.

کم سن ترین نویسنده مرد یک کتاب چاپی: این رکورد از آن "تانووانا سراسینگه"  کودک 4 ساله است که کتابش با عنوان Junk Food در سال 2017 منتشر شد.

کم سن ترین نویسنده زن یک کتاب چاپی: "دوروتی استرایت" دختر بچه 4 سااله اهل واشنگتن آمریکا کتاب How the World Began را درسال 1962 نوشت. این کتاب در سال 1964 چاپ شد.

گران قیمت ترین اطلس جهان: نسخه ای از اطلس (نقشه جهان) بطلمیوس که مربوط به سال 1477 میلادی است در سال 2006 در لندن به قیمت 3 میلیون 991 هزار دلار فروخته شد.

اولین وبسایت: سایت http://info.cern.ch که در سال 1991 توسط "تیم برنرز لی" ساخته شد تا درباره وب و مفهوم آن توضیح بدهد.

منبع:

guinnessworldrecords.com


یکشنبه 27 آبان 1397
ادامه مطلب

پایگاه های مشابه یابی یا تشخیص سرقت علمی(Plagiarism Checker)، سامانه هایی هستند که متن یا فایل نوشته های علمی مثل مقاله یا پایان نامه را دریافت کرده و با جستجو در پایگاه مقالات و پایان نامه ها موارد مشابه و میزان تشابه آنها را نشان می دهند. در نتیجه  مشخص می شود مقاله یا پایان نامه مورد نظر چه مقدار از سایر منابع موجود استفاده کرده است. این ابزارها به ویژه برای اساتید راهنما و برگزار کنندگان همایش های علمی که دغدغه تشخیص اصالت پژوهش و موارد سرقت علمی را دارند بسیار مفید می باشد.

در حوزه زبان انگلیسی پایگاه ها و نرم افزارهای متعددی برای مشابه یابی آثار علمی وجود دارد. به عنوان نمونه  پايگاه اينترنتي  Turnitin  یکی از سامانه های معتبر در این زمینه است. در حوزه زبان فارسی هم  سامانه هایی برای مشابه یابی متون فارسی طراحی شده است که  معتبرین آنها  2 مورد می باشد که به ترتیب معرفی می شود . طرز کار با این سامانه ها به صورت فایل پی دی اف که به صورت تصویری می باشد برای هر سامانه ضمیمه شده است.


سامانه همانند جو ( وابسته به ایران داک) :

همانندجو با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد.
مجلس شورای اسلامی در تبصره نه قانون  پیشگیری و مقابله با تقلب در آثار علمی مصوب 31 مرداد 1396، کاربرد این سامانه را برای پروپوزال‌ها، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌ها در حوزه‌های علمیه و همچنین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی کشور الزام کرده است.

آدرس سامانه : http://tik.irandoc.ac.ir/

دانلود راهنمای تصویری استفاده از سامانه همانند جو ( تهیه شده در دانشگاه صنعتی همدان)


سامانه سمیم نور ( وابسته به  پایگاه نورمگز):

سامانه مشابه‌یاب متون نور (سمیم نور) نخستین سامانه مشابه‌یابی متون به زبان فارسی است که ادامۀ  مجموعه پروژه های مبتنی بر داده کاوی  در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) طراحی و گسترش یافته است. این سامانه قادر است متون ارسالی کاربران خود را با هزاران صفحه از متون بانک های منابع خود و متون ارائه شده در پایگاه‌های مهم اینترنتی ارائه کننده منابع علوم اسلامی و انسانی مقایسه کند و گزارشی از میزان مشابهت آن‌ها به کاربر ارائه دهد.

آدرس سامانه: http://www.samimnoor.ir

دانلود راهنمای تصویری استفاده از سامانه سمیم نور ( تهیه شده در دانشگاه اصفهان)



چهارشنبه 23 آبان 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان

فکر ساختن چنین کتابخانه ای هنگام نوسازی یک خانه گرفته شد و به سرعت در همه جهان گسترش یافت.

در سال 2009، todd bol مشغول نوسازی گاراژ خانه اشان بود و می خواست از دست در چوبی گاراژ خلاص شود. اما او به  ساختن وسایل چوبی علاقه داشت و نمی خواست در چوبی را بیرون بیاندازد . او مدتی به در چوبی خیره شد و در نهایت تصمیم گرفت که از چوب آن یک یادبود کوچک برای مادرش که معلم مدرسه بود بسازد.

او یک مدرسه در ابعاد خانه عروسکی ساخت و داخل آن را با کتاب های مادرش پر کرد سپس آن را برای استفاده همسایگان خودش جهت تبادل کتاب بیرون خانه اش در هودسن گذاشت.

امروز بعد از 9 سال بیش از 75 هزار عدد از این کتابخانه های کوچک در 50 ایالت آمریکا و 88 کشور جهان وجود دارد. کتابخانه های کوچک جعبه ای بر اساس اعتماد متقابل اداره می شوند. یعنی شما یک کتاب را بر میدارید و به جای آن کتاب دیگری می گذارید در نتیجه محتوی جعبه ها پیوسته در حال تغییر است.

اقای تد بول در 18 اکتبر سال 2018 در سن 62 سالگی درگذشت.

تصویر اولین کتابخانه جعبه ای کوچک که توسط تد بول ساخته شد.

                                                                    

منبع:نیویورک تایمز



پنجشنبه 17 آبان 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : fereshte

استاد خسته نباشید

صدایی بود که بعد از گذشت یک روز شلوغ دانشگاه به گوش رسید. استاد لبخندی زد و گفت نکته آخر.



چند روز دیگه در دانشگاه تبریز مراسمی برای بزرگداشت یکی از بزرگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی برگزار می‌شود. کسی که الگویی برای همه ما بوده است و تمام عمر خود را صرف اعتلای وضعیت رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی کرده است. بچه ها شروع کردند به صحبت با هم، اگر گوشت را تیز می‌کردی حرف ها قابل تشخیص بود، یکی می گفت کی حوصله داره بره تبریز، دیگری می‌گفت من درس دارم. هر یک به نوعی به دنبال راهی برای شانه خالی کردن از رفتن به این مراسم بودند. اگر خوب نگاه می کردی رغبتی بین دانشجویان ترم اولی که هنوز در گیر و دار هویت رشته مانده اند، نبود. شاید رمقی نبود، شایدم امیدی به آینده رشته نداشتند. با هر دلیل و برهانی بود همه خواستیم که در مراسم شرکت کنیم، البته بین خودمان می گفتیم خوب است فلان کلاس را جیم می زنیم، آری برای امتحان آسوده‌تریم.



سه شنبه 15 آبان 1397
ادامه مطلب

به انگلیسی:

The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA)

ارگانی مستقل، غیر دولتی، بین‌المللی، و غیرانتفاعی است. هدف ایفلا ارتقای تفاهم بین‌المللی، همکاری، گفت و شنود، پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های کتابداری از جمله کتابشناسی، خدمات اطلاع رسانی، و آموزش کارکنان و ایجاد تشکیلاتی است که از طریق آن بتوان جنبه‌های بین اللملی کتابداری را ارائه کرد. فکر ایجاد سازمانی بین‌المللی در حوزه کتابداری در سال ۱۹۲۶، در همایشی که به مناسبت سالگرد انجمن کتابداران امریکا در آتلانتا و فیلادلفیا برگزار گردید، مطرح شد.

اساسنامه ایفلا در نخستین کنگره جهانی کتابداری و کتابشناسی در رم در سال ۱۹۲۹ تهیه شد، در ابتدا ایفلا بیشتر محل دیدار کتابداران مهم اروپایی و آمریکایی بود و تا مدت‌ها نیز به همین شکل ادامه داشت. در سال ۱۹۳۳ نخستین اجلاس ایفلا در شیکاگو برگزار گردید. در این زمان تعداد اعضا به چهل‌ویک نفر از ۳۱ کشور رسید که در میان آنها کشورهایی از قاره امریکا و اروپا و نیز کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، مکزیک، و فیلیپین حضور داشتند.
مقر اصلی ایفلا، کتابخانه سلطنتی در شهر لاهه‌است. کارکنان آن عبارتند از: دبیر کل، مسئول هماهنگی فعالیت‌های حرفه‌ای، مدیر اجرایی، و پنج نفر کارمند. این افراد مسئولیت وظایف جاری سازمان، ارتباط با سازمان‌های دیگر، هماهنگی میان گروه‌های حرفه‌ای مختلف و واحدهای داخلی ایفلا، انجام امور مربوط به هیأت رئیسه و هیأت تخصصی، و انتشارات را برعهده دارند. هر برنامه اصلی برعهده یکی از کتابخانه‌های ملی جهان است. این کتابخانه‌ها به‌عنوان دفتر مرکزی و بین‌المللی هر یک از برنامه‌ها فعالیت می‌کنند

در وب سایت ، ایفلا , خود را اینچنین معرفی می کند:(https://www.ifla.org)

فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابخانه ای (ایفلا)، سازمان بین المللی پیشرو، نماینده منافع خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی و کاربران آن است. این صدای جهانی کتابخانه و حرفه اطلاعات است.

ما در سال 1927 در ادینبورگ، اسکاتلند در یک کنفرانس بین المللی تاسیس شدیم، ما 90 سالگی خود را در سال 2017 جشن گرفتیم. در حال حاضر بیش از 1400 عضو در بیش از 140 کشور در سراسر جهان داریم. ایفلا در سال 1971 در هلند ثبت شد. کتابخانه سلطنتی، کتابخانه ملی هلند در لاهه، به طور سخاوتمندانه امکانات را برای ستاد ما فراهم می کند.


The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) is the leading international body representing the interests of library and information services and their users. It is the global voice of the library and information profession.
Founded in 1927 in Edinburgh, Scotland at an international conference, we celebrated our 90th birthday in 2017. We now have more than 1,400 Members in over 140 countries around the world. IFLA was registered in the Netherlands in 1971. The Royal Library, the national library of the Netherlands, in The Hague, generously provides the facilities for our headquarters.


ادامه مطلب رو مطالعه نمایید


یکشنبه 13 آبان 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان

یکی از موضوعات جنجالی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی (کتابداری سابق)، اسم رشته است.  برخی ها از نام رشته یا عنوان حرفه کتابدار خجالت می کشند برخی ها وجود کلمه کتاب در اسم رشته را برای توصیف دامنه رشته کافی نمی دانند و ... همین عوامل باعث تغییر نام رشته کتابداری در ایران شد . و لکن با نگاهی به معادل کتابداری در زبان های غیر فارسی می بینیم که در اکثریت آنها کمله کتاب و کتابخانه آمده است. در نتیجه به نظر من بهتر است به جای حساسیت در مورد عنوان رشته بیشتر سعی شود که این رشته به عنوان تخصصی مفید در جامعه مطرح گردد. در چنین شرایطی است که رشته ما با هر عنوانی که دارد می تواند به جایگاه واقعی خود برسد .

معادل  رشته کتابداری و شغل کتابدار در برخی از زبان های مطرح دنیا :


زبان

رشته کتابداری

شغل کتابدار

انگلیسی

Information and library science

librarian

فرانسوی

l'information et des bibliothèques

Bibliothécaire

اسپانیایی

Bibliotecas y ciencia de la información

Bibliotecario

عربی

علم المكتبات

أمين مكتبة

ترکی

کیتابخاناچیلیق

کیتابخاناچی

همان طور که مشاهده می شود در همگی این زبان ها اسم کتاب و کتابخانه با عناوین مختلفی چون library, biblio, مکتبه آمده است.


چهارشنبه 09 آبان 1397
ادامه مطلب

مجله پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع رسانی از سال 1390 به صورت مجله مستقل از مجله "مطالعات تربیتی و روان‌شناسی" گردید. این مجله به صورت دو فصلنامه منتشر می شود و به استناد مجوز شماره 105032/11/3/19 مورخ 4/12/1389 "کمیسیون نشریات علمی کشور" دارای اعتبار علمی- پژوهشی می‌باشد.

درباره نشریه

پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، دارای پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک مجله علمی-پژوهشی است که نخستین شماره آن با همین نام آغاز به انتشار کرد. مالکیت مادی و معنوی این ادواری به دانشگاه فردوسی مشهد تعلق دارد.

چشم انداز و هدف‌ها

این پژوهشنامه در پی تحقق هدف‌های زیر است:

• ایجاد بستر مناسب برای نشر نظریه ها، یافته‌ها و دیدگاه‌های علمی؛
• گسترش ارتباطات علمی در میان پژوهشگران و خوانندگان؛ 
• افزایش مشاهده‌پذیری و دسترسی مقاله های انتشاریافته در سطح ملی و فراملی؛ 
• ارتقای سطح دانش و پژوهش در کشور؛ 
• ترویج استانداردهای نشر ادواری‌ها در کشور.

مخاطبان اصلی

مخاطبان این پژوهشنامه را پژوهشگران، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، کتابداران، متخصصان اطلاعات، و دانشجویان رشته‌ علم اطلاعات و دانش شناسی و نیز رشته های مرتبط (علوم رایانه، تعامل انسان-اطلاعات، ارتباطات، زبانشناسی، و مانند آنها) تشکیل می‌دهند.

گستره موضوعی

پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی مقاله های اصیل و نوآورانه ای را می پذیرد و منتشر می کند که مرتبط با حوزه های زیر باشد: کتابداری و اطلاع رسانی، پردازش و سازماندهی اطلاعات، مجموعه سازی، اشاعه اطلاعات، ارزیابی خدمات، اطلاع سنجی، مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش، اصطلاح شناسی، جامعه اطلاعاتی، تعامل انسان و اطلاعات، زبان شناسی رایانه‌ای، و سایر زمینه‌های بین رشته‌ای مرتبط در عرصه کتابداری و علوم اطلاعات.

https://infosci.um.ac.ir/index.php/riis/about


پنجشنبه 03 آبان 1397
ادامه مطلب