جستجو

آرشيو مطالب

از دهه 1940 به اين سو، درباب اطلاعات نقطه نظرهاي گوناگوني در متون و منابع عرضه شده است كه مي توان آنها را به دو مقوله نظريه هاي رياضي و نظريه هاي معنا شناختي تعبير كرد. اين دو گروه از نظريه ها - برخلاف آنچه به نظر مي رسد - نه تنها متعارض نيستند، بلكه وجوه اشتراكي نيز دارند. نظريه رياضي، سنجش اطلاعات را در مرحله توليد و انتقال و نظريه معني شناختي، در زمان دريافت قابل انجام مي داند. تعداد نمادها به عنوان مبناي سنجش در مرحلة توليد از لحاظ نظريه رياضي، در واقع احتمال دريافت را كه مورد توجه نظرية معني شناختي است در بر دارد.
در اين مقاله با بررسي نگرش هاي عمده اي كه در اين زمينه وجود دارد، رابطه ميان آنها را مشخص مي سازد و به مسائلي چون مفهوم اطلاعات، جريان اطلاعات، و اندازه گيري اطلاعات نيز مي پردازد.

نویسنده: عباس حری

دانلود مقاله از پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی


لینک مطلب


چهارشنبه 23 بهمن 1398
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

واژه وب 2 برای اولین بار توسط تیم اورایلی استفاده شد. اواین واژه را درمقاله ای باعنوان (وب 2 چیست؟) در سپتامبر سال 2005 به جهانیان معرفی کرد. در این مقاله واژه وب 2 به صورت عمیق مورد بررسی قرار نگرفت. به طور کلی وب 2 به نسل دوم خدمات موجود در وب جهان گستر گفته می شود که به افراد اجازه همکاری واشتراک اطلاعات به صورت پیوسته را می دهد.
با گسترش اینترنت در سطح جهان و بالا رفتن کاربران و استفاده کنندگان اینترنت، نسل جدیدی از وب2 پدید آمد. وب ۲ در واقع پدیده‌ای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایت‌ها در اینترنت رایج شده است. سایت‌ها یا خدمات اینترنتی که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم می‌کنند، یا به آنها اجازه تولید یا دستکاری در اطلاعات را می‌دهند، معمولا " وب ۲ " تلقی می‌شوند. در واقع مفهوم وب2 به این معناست که با گسترش اینترنت و افزایش کاربران، دیگر کاربران تنها به خواندن اطلاعات اکتفا نمی کردند بلکه به نوشتن و تبادل اطلاعات با کاربران مختلف نیز علاقه مند می شوند


تهیه و تنظیم: خانم فاطمه یاوران، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز


دانلود پاورپوینت وب 2



سه شنبه 30 بهمن 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

در دنياي امروز و در اقتصاد ديجيتالي و به خصوص در حوزه هاي خدمات دولـت الكترونيكـي، اطلاعات زيادي در فرمت متن وجود دارند كه ميتوان به راحتي آنها را در كـلاسهـاي از پـيش تعريف شده طبقه بندي و رده بندي كرد كه البته حدود 80 درصد از اطلاعات در دسترس به عنـوان اسناد متني در دسترس است. اين اطلاعات اغلب در بيشتر داده هاي توصيفي ماننـد گـزارشهـا،  اطلاعات به دست آمـده از مشـتريان، سـاخت مسـتندات كيفيـت، تحقيقـات ميـداني و تجزيـه و يادداشتها و غيره هستند. بـراي بهبـود عملكـرد و ارائـة خـدمات  تحليلهاي تئوري زمينهاي  باكيفيتتر در آينده و ارائة راه حل، بايد اطلاعات موجود را به فرمتهاي قابل استفاده تبديل كرد

روشهاي داده کاوی مزايايي دارد كه سبب مديريت بهتر منابع دانش و فعاليتهاي مـديريت دانش ميشود. داده کاوي در كشف دانـش مفيـد بـراي كمـك بـه پـردازش اطلاعـات و بهبـود  بهره وري كاركنان دانشي سازمان استفاده مـيشـود. نتيجـةداده کاوی، افـزايش ارزش افـزودة كسب وكار به منظور تسهيل فرايند تصميم گيري و كاهش هزينه، نسـبت بـه سـاير تكنيـكهـاي پردازش متن است. در اصل براي به دست آوردن مزايـاي رقـابتي تـر و بهـره بـرداري از اطلاعـات چندگانه، روشهاي كشف دانش در نظر گرفته ميشود



تهیه و تنظیم: خانم فاطمه احمدنژادیان، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز


دانلود فایل PDF مروری بر مبحث داده کاوی




دانلود پاور پوینت مروری بر مبحث داده کاوی


لینک کمکی


پنجشنبه 18 بهمن 1397
ادامه مطلب



دانشگاه مریلندآمریکا طی سالهای 2000  1999 -طرحی تحقیقاتی را دست اجرا داشت که برای تحقیق و توسعه یک رابط بصری صورت داد. رابط بصری یعنی محیطی كه برنامه ها، فایل ها و گزینه ها را به وسیله تصاویر كوچك یا شمایل منوها و كادرهای گفتگو بر روی صفحه نمایش كامپیوتر نشان می دهد.كاربر می تواند این گزینه ها را با فشار دكمه ماوس یا صفحه كلید انتخاب كرده و فعال سازد.این تحقیق به این منظور انجام شد که به کودکان کمک شود تا بتوانند در این محیط پرس و جو کنند. این طرح با كودكان دبستانی شهری كوچك خارج از مریلند كار شد تا این رابط آزمایش و اصلاح شود. بنابراین زیربنای طرح به این شكل آغازشد و در نهایت کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان در 18 نوامبر سال 2002 آغاز بکار کرد که به اختصار ICDL خوانده می شود.ICDL یک بنیاد مستقل غیر انتفاعی و عمومی هست که در آوریل سال 2006 برای پشتیبانی از رشد و توسعه پایدار این کتابخانه تاسیس شد.ICDL در حال حاضر فعالیت اصلی بنیاد مستقل غیر انتفاعی ICDL است که با حمایت از تحقیقات مرتبط با ICDL در آزمایشگاه تعامل کامپیوتری انسانی و کالج مطالعات اطلاعاتی، همکاری نزدیکی با دانشگاه مریلند دارد.


تهیه و تنظیم: خانم نسرین مسیبی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

دانلود مستقیم آشنایی با کتابخانه دیجیتالی بین المللی کودکان

دانلود فایل PDF معرفی کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان (لینک کمکی)

دانلود فایل Power Point معرفی کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان

دانلود فایل Power Point معرفی کتابخانه بین المللی دیجیتالی کودکان(لینک کمکی)



یکشنبه 14 بهمن 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : fereshte

با شکل گیری شبکه های رایانه ای و افزایش حجم انتشارات، پدیده، به اصطلاح "انقلاب اطلاعات" به وقوع پیوست. از آنجا که کنترل انتشارات کار بسیار سختی است افراد بعضا با انتشار اطلاعات غلط یا گمراه کننده موجب آلوده شدن اطلاعات می شوند؛ آلودگی اطلاعات نیز موجب آلوده شدن جریان کار تصمیم گیری، مواد و محیط زیست می شود.آلودگی اطلاعات به معنای اخص کلمه یعنی آلودن اطلاعات درست به نادرست؛ به تعبیر دیگر از بین بردن ارزش، کیفیت، صحت و محتوای اطلاعات بر اثر دخالت اطلاعات نادرست را آلودگی اطلاعات گویند


فهرست :
  • مقدمه
  • تاریخچه
  • روش های آلودگی اطلاعات
  • انواع آلودگی اطلاعات
  • تاثیر انفجار اطلاعات برآلودگی اطلاعات
  • مضرات آلودگی اطلاعات
  • مواجهه با آلودگی اطلاعات
  • نتیجه گیری
  • منابع
مقدمه:
آلودگی اطلاعات به معنای اخص کلمه یعنی آلودن اطلاعات درست به نادرست؛ به تعبیر دیگر از بین بردن ارزش، کیفیت، صحت و محتوای اطلاعات بر اثر دخالت اطلاعات نادرست را آلودگی اطلاعات کویند. البته ممکن است تعابیر خاصی از آلودگی اطلاعات شود که برخاسته از نگرش افراد نسبت به این مسئله باشد. به عنوان مثال از دیدگاه نمایه ساز و کاربر"ریزش کاذب اطلاعات و بازیافت ناخواسته" از دیدگاه متخصص اطلاع رسانی "بار اضافی اطلاعاتی، اطلاعات نا مربوط و فاقد بار اطلاعاتی" از دیدگاه متخصص ارتباطات "اختلال یا پارازیت" ممکن است آلودگی اطلاعات تعبیر شوند.
تاریخچه:
جوامع ابتدايي و كشاورزي براي توليد اقتصادي نياز به اطلاعاتي داشتند كه نسبتاً ساده بود و بيشتر از طريق افرادي كه در مجاورت هم مي‌زيستند قابل حصول بود. اطلاعات در اين جوامع غالباً به‌صورت شفاهي يا با استفاده از علائم يا اشاره‌ها انتقال مي‌يافت و به‌سبب رقابت در عرصه‌هاي مختلف زندگي، گاه با اطلاعات نادرست همراه بود. اطلاعاتي كه از طريق نقّالان به‌صورت شفاهي و سينه به سينه نقل مي‌شد گاه به‌منظور جلب نظر مخاطبان يا كسب منافعي خاص توسط آنان تحريف يا آميخته به دروغ مي‌شد.
اقتصاد عصر انقلاب صنعتي، مستلزم ايجاد وحدت و هماهنگي نزديك در كارهايي بود كه در آنِ واحد در چندين محل انجام مي‌گرفت و لازم بود كه نه تنها مواد خام، بلكه حجم فراواني از اطلاعات نيز توليد و توزيع شود. بنابراين، صنايع مختلف براي پيشرفت كار خود نيازمند جريان يافتن مقدار زيادي اطلاعات بودند كه دستگاه چاپ، ابزار مناسبي براي اين جريان بود. اين انبوهي، طبعاً، اشاعه اطلاعات نادرست را نيز گسترده‌تر ساخت.
در عصر "فراصنعتي"، جوامع ناگزير به استفاده از شيوه‌ها و مجراهاي مختلف براي ارسال پيام و اطلاعات شدند تا هر فرستنده‌اي بتواند در آنِ واحد با انبوهي از گيرندگان ارتباط برقرار كند، كه اين امر با پيشرفت فن‌آوري‌هاي اطلاعاتي، تأسيس شبكه‌هاي رايانه‌اي، و اينترنت تسهيل گرديد؛ اما پيامد آن، هجوم سيل‌آساي اطلاعات پراكنده، تكراري، و نادرست در مقياسي گسترده بود.انبوهي اطلاعات موجب شد كه عصر حاضر را عصر "انفجار اطلاعات" بنامند و اين انفجار، خود ميزان آلودگي اطلاعات را نيز افزايش داد؛ زيرا در واقع، هرچه توليد اطلاعات افزايش يابد احتمال افزوده شدن بر آلودگي آن نيز بيشتر خواهد شد. شكل‌گيري شبكه‌هاي رايانه‌اي نظير اینترنت و پيشرفت نشر الكترونيكي شرايط آلودگي اطلاعات را سهل‌تر كرد يا احتمال آن را افزايش داد؛ زيرا بدين ترتيب، فرصت‌هاي زيادي براي نشر اطلاعات گمراه‌كننده و نادرست پيش مي‌آيد و مخاطبان نيز آنها را به‌عنوان اطلاعات مورد استناد به‌كار مي‌برند.
روش های آلودگی اطلاعات:
1. حذف (سانسور ). اين شيوه در ساختار سياسي جامعه بيشتر رايج است و پيام‌هاي سياسي، بيش از ساير پيام‌ها، آگاهانه انتخاب يا حذف مي‌شوند .اين نوع آلودگي به‌ويژه در سازمان‌هاي سياسي رواج بيشتري دارد.
2. وارونه‌سازي. در اين شيوه، اطلاعات را وارونه مي‌كنند و اطلاعات نادرست جايگزين اطلاعات درست مي‌شود، بدون آنكه مخاطب از اطلاعات درست اطلاعي داشته باشد.
3. تأخير. در اين شيوه، معمول‌ترين عمل، به تأخير انداختن ارسال پيام است؛ به‌گونه‌اي كه دريافت‌كننده پيام ديگر نتواند كاري انجام دهد. در نتيجه، اطلاعاتي كه در زمان خود مفيد بوده، با اين تدبير كارآيي خود را از دست خواهد داد
4. روش تركيب. در اين شيوه، اطلاعات نادرست همراه با اطلاعات درست عرضه مي‌شود؛ به‌طوري كه دريافت‌كنندگان پيام نمي‌توانند آنها را از يكديگر تميز دهند. اين‌گونه تركيب ممكن است در رسانه‌اي واحد صورت گيرد يا به‌طور همزمان از چند رسانه پخش شود.
گاه اطلاعات، به هنگام توليد، توسط پديدآورنده سهواً آلوده مي‌شود؛ به‌طور مثال، ممكن است در بيان مطالب، اشتباه لفظي يا حتي چاپي پيش آيد و سبب اشاعه يا انتقال اطلاعات نادرست شود. بنابراين، مي‌توان گفت كه شيوه‌ها و مجراهاي انتقال اطلاعات نادرست ممكن است بسيار متعدد و متنوع باشد، اما حاصل همه آنها آلودگي اطلاعات است.

گردآوری شده توسط : فرشته خداوردی زاده

ادامه مطلب

جمعه 23 آذر 1397
ادامه مطلب

دانلود جزوه اینترنت پنهان(یزدان منصوریان) برای امتحان استاد محمدی

علاوه بر کتاب ((از کتابداری و اطلاع رسانی تا علم اطلاعات و دانش شناسی)) نوشته دکتر غلامرضا فدایی - با حذف فصل دوم توسط استاد , جزوه زیر رو هم برای امتحان دانلود کنین


لینک کمکی


چهارشنبه 21 آذر 1397
ادامه مطلب

تهیه و تنظیم: ملیحه باغبان، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

تاریخچه رایانش ابری :

در یک تعریف ساده رایانش ابری یعنی، نرم افزارهای تحت وب

کاربر از طریق اینترنت یا شبکه‏ های اختصاصی به مراکزداده‌ها متصل می شود و از منابعِ به اشتراک گذاشته شده استفاده می‏ کند، بدون این که مالکیت و مدیریت منابع شبکه و برنامه‌ها برای او مهم باشد
هر کدام از اپلیکیشن های مبتنی بر وب از جمله 
DropBox
Hotmail
Google Calender
Gmail
Google Doc
برمبنای رایانش ابری تعریف شده اند. هر وقت شما به هر یک از این سرویس ها متصل می شوید در واقع به منبع گسترده ای از سرورهای موجود در اینترنت متصل شده اید
فهرست مطالب:

-تاریخچه

-تعریف رایانش ابری

-خدمات رایانش ابری

-انواع ابر در رایانش ابری

-مزایا و محدودیت های رایانش ابری

-کتابخانه های ابر

-نمونه هایی از ارائه دهندگان خدمات و نرم افزارهای کتابخانه ای آنلاین

از آنجایی که مدل رایانش ابری به عنوان مدل غالب و تغییر جهتی اساسی در ارائه خدمات اطلاعاتی به شمار میرود,رصد این تحولات وطراحی کتابخانه های آینده بر اساس آنها نه یک امر مطلوب بلکه یک ضرورت حیاتی برای رشته کتابداری و اطلاع رسانی به شمار می رود .مثلا از کتابخانه ملی می توان انتظار داشت که به عنوان کتابخانه مادر ,تامین کننده ی خدمات ابری برای جامعه کتابخانه های کشور باشد .


لینک کمکی


سه شنبه 20 آذر 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان
گردآوری از : خانم مهناز اسدزاده دانشجوی ارشد مدیریت اطلاعات

سواد رسانه‌ ای چیست؟سواد رسانه ای Media Literacy مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود. برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر پیام‌های رسانه‌ای باشیم.

سواد رسانه ای در سطح جهان:سواد رسانه‌ای در سطح جهان بحث تازه‌ای نیست. این بحث برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در اروپا مورد توجه قرار گرفت. به همان اندازه که این مفهوم در بین جوامع غربی آشنا و مأنوس است، در ایران مفهومی جدید و دست‌نخورده به حساب می‌آید و به جز چند مقاله محدود و چند کتاب معدود در این زمینه که تاریخ آنها به دهه هشتاد شمسی می‌رسد، اثر تألیفی دیگری را نمی‌توان یافت. در عصر اطلاعات مفهوم سواد، بسیار فراتر از خواندن و نوشتن شده و اگر کسی نحوه دسترسی سریع و استفاده صحیح از تمامی انواع رسانه‌ها را نداشته باشد بی‌سواد تلقی می‌شود.


سواد رسانه ای می‌تواند به افراد جامعه کمک کند تا:
۱. چگونگی ایجاد پیام‌های رسانه‌ای را درک کنند.
۲. آنچه که رسانه‌ها می‌خواهند ما را به باور آن برسانند را تشخیص بدهند.
۳. تعصبات، اطلاعات غلط و دروغ‌های رسانه‌ای را تشخیص بدهند.
۴. قسمتی از داستان که کتمان می‌شود را کشف کنند.
۵. پیام‌های رسانه‌ای را براساس تجربیات خود، باورها و ارزش‌هایشان ارزیابی کنند.
۶. پیام‌های رسانه‌ای خود را طراحی، ایجاد و توزیع کنند.
مفاهیم سواد رسانه‌ ای به سه سطح عمومی، متوسط و پیشرفته تقسیم می‌شوند:
مفاهیم عمومی به اینکه چگونه رسانه‌ها ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند تمرکز می‌کند.
مفاهیم متوسط به چگونگی ایجاد معنا از مفاهیم رسانه‌ای می‌پردازد .
مفاهیم پیشرفته تعامل رسانه‌ها و جامعه و نقش سواد رسانه‌ ای در ایجاد تغییرات را بررسی می‌کند.
سه جنبه سواد رسانه‌ای:
الف: ارتقای آگاهی نسبت به رژیم مصرف رسانه‌ای

ب: آموزش مهارت‌های مطالعه یا تماشای انتقاد

ج: تجزیه و تحلیل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی رسانه‌ها که در نگاه اول قابل مشاهده نیست


ویژگی‌های سواد رسانه‌ای:
1.سواد رسانه‌ای یک فرآیند است نه هدف خاص.
این ویژگی به این معناست که برای به دست آوردن سواد رسانه‌ای باید در طول زمان و طی فرآیند مشخصی اقدام صورت پذیرد.
2. سواد رسانه‌ای چندبعدی است.
سواد رسانه‌ای همزمان شامل ابعاد شناختی، عاطفی، اخلاقی و زیبا شناختی است. با شناخت کامل از این ابعاد می‌توان ادعا کرد که یک فرد در زمینه رسانه‌ها آگاهی لازم را کسب کرده است.
3.هدف سواد رسانه‌ای کنترل بیشتر بر تفاسیری است که ما از پیام‌های رسانه‌ای ارائه می‌دهیم
تفاوت سواد رسانه ای و رایانه ای :
سواد رایانه ای علم و توانایی شخص برای استفاده از رایانه ها و فناوری موثر می باشد. سواد رایانه ای همچنین ترجیحا به سطحی اطلاق می گردد که به راحتی بعضی افراد می‌توانند از برنامه های رایانه ای و قابلیت های دیگری که با رایانه ها ارتباط دارند استفاده نمایند. عنصر ارزشمند دیگر سواد رایانه ای شناخت چگونگی کار و عمل با رایانه ها می‌باشد.
جنبه های سواد رایانه ای:
جنبه های سواد رایانه ای شامل:
1- روشن کردن رایانه و جستجو
2- ایجاد ، ویراستاری و چاپ اسناد
3- توانایی در برقراری ارتباط با رایانه های مورد استفاده دیگر در پست الکترونیکی یا دسترسی به خدمات پیاپی
4- مدیریت و ویراستاری تصویرها (از سلولهای تلفنی ، دوربین های دیجیتالی یا حتی خواندن)
5-  باز کردن برنامه ها و تامین اختلاف انواع برنامه
و سواد چند رسانه ای شامل:
۱) ساختن فیلم
۲) ساختن برنامه های صدا
۳) تاثیر بر یکدیگر
۴) ایجاد صفحات وب
اﻫﻤﯿﺖ آﻣﻮزش ﺳﻮاد رﺳﺎﻧﻪ اي ﺑﻪ ﺷﻬﺮوﻧﺪان در ﻋﺼﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪن:
تاثیر رسانه ها بر فرایند دموکراتیک جامعه
استفاده بسیار زیاد از رسانه ها
تاثیر رسانه ها بر شکل دهی ادراک، عقاید و طرز فکر
اهمیت روز افزون اطلاعات و ارتباطات تصویری
اهمیت اطلاعات در جامعه و ضرورت یادگیری دراز مدت

ﯾﮏ ﻗﺮن ﭼﻪ ﺗﻔﺎوﺗﯽ را در آﻣﻮزش ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﯾﺠﺎد ﮐﻨﺪ؟ 

ﺟﺪول ذﯾﻞ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اي راﺑﯿﻦ ﻧﺤﻮه ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ آﻣﻮزش در ﮔﺬﺷﺘﻪ و اﯾﻨﮑﻪ ﭼﻄﻮر اﯾﻦ آﻣﻮزش ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﺗﻐﯿﯿـﺮ دارد ﻣﻄـﺮح ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﻬﺮوﻧﺪان را ﺑﺮاي زﻧﺪﮔﯽ در ﻓﺮﻫﻨﮓ رﺳﺎﻧﻪ اي ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺖ و ﯾﮑﻢ آﻣﺎده ﮐﻨﺪ


سواد رسانه های اجتماعی  social media literacy :
در رسانه های اجتماعی مسائل تازه ای ایجاد شده که برخورد صحیح با آن ها مستلزم رسیدن به توانمندیهای جدید است که تحت عنوان سواد رسانه های اجتماعی مطرح شده است. وباید به عنوان ضرورت اساسی جامعه اطلاعاتی مورد توجه قرار گیرد
کتابخانه 2 :
اصطلاح کتابخانه 2 اولین بار توسط کیسی به کار رفت و ناظر بر کاربرد فناوری های وب 2 در کتابخانه هاست
ویژگی های فرد با سواد رسانه ای:
.1شناخت انواع سواد رسانه های اجتماعی و شیوه صحیح استفاده از آن
.2آگاهی از حق مولف و رعایت حریم شخصی
.3مصرف نقادانه و ارزیابانه
.4تبادل اطلاعات
راهکارهای ارتقای سواد رسانه های اجتماعی:
.1آموزش

.2فرهنگ سازی

نتیجه گیری:

ﺳــﻮﺍﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻭ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ، ﺻﺪﺍﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎﻡ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﺑﺮﻭﻳﻴﻢ ﻭ ﺑﺨﺸﻲ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺯ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺭﻭﺯﺍﻧﺔ ﺍﻧﺴــﺎﻥ ﺗﻠﻘﻲ ﻣﻲ ﺷــﻮﺩ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺳــﻮﺍﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﻱ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﺆﺛﺮ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪ  ﻫﺎﻱ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ . ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﭼﺎﭘﻲ، ﻏﻴﺮﭼﺎﭘﻲ، ﺩﻳﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﺍﺭﻱ، ﺍﻟﻜﺘﺮﻭﻧﻴﻜﻲ ﻭ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ ﺍﺳــﺖ .ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺴــﻴﺮ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﻴــﺪﺍﺕ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩﻫﺎ ﻭ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ .ﭘﺲ ﺿﺮﻭﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ ﻭ ﻣﻮﺷﻜﺎﻓﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺮﺧﻮﺩ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑــﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺳــﻮﺍﺩ ﺭﺳــﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺭﺍ ﻧﺴــﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺪ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﻫــﺎﻱ ﺟﺪﻳــﺪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗــﻲ ﺁﮔﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺟﺮﻳــﺎﻥ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﺴــﺘﻘﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﻛﻼﻣﻲ ﻣﻮﺟﺰ ﻭ ﻭﺍﭘﺲ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺷــﺎﻳﺪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺍﺯ  ﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎ ّ ﺳﻴﺎﺳــﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﻨﻬﺎﻧﻲ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷــﻨﺪ، ﺍﻣ ﺳﻮﺍﺩ ﺭﺳــﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﻱ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻱ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﻱ، ﻣﻨﻄﻘﻲ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﺳﺎﻧﻲ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺑﻤﺒﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺭﺳــﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻗﺮﺍﺭﻧﮕﺮﻓﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑــﺎ ﺗﺠﺰﻳﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ، ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻭ ﺗﻔﺴــﻴﺮ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺯﺵ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻲ، ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺑﺨﺸــﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ.

منابع در ادامه مطلب


سه شنبه 13 آذر 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

گردآوری از : خانم پرستو فتحعلی پور دانشجوی ارشد مدیریت اطلاعات

اینترنت اشیا (IOT)Internet of Things به تمام وسایل پیرامون ما که به اینترنت وصل هستند و میتوان از طریق اپلیکیشنهای موجود در تلفن های هوشمند و تبلت ها آنها را مدیریت و کنترل کرد اشاره دارد. عبارت اینترنت اشیا برای اولین بار توسط کوین اشتون در سال 1999 مورد استفاده قرار گرفت.

برخی از زمینه های مختلف کاربرد اینترنت اشیا
اینترنت اشیا و سلامت
اینترنت اشیا و کشاورزی
اینترنت اشیا و وسایل نقلیه
اینترنت اشیا و خانه هوشمند
اینترنت اشیا و کتابخانه

اینترنت اشیا و سلامت
دستگاه های پوشیدنی ازجمله ابزارهای هوشمند در حوزه سلامت هستند که پوشیده میشوند و با کمک حسگرهای موجود، برخی اطلاعات را پایش میکنند.

اینترنت اشیا و کشاورزی
به عنوان مثال قلاده هایی به گردن گاوها وصل میکنند، قلاده هایی که مجهز که ابزارهای الکترونیک از جمله شتاب سنج هستند.

اینترنت اشیا و وسایل نقلیه
امروزه در ماشین ها، قطارها، اتوبوس ها و حتی دوچرخه ها از اینترنت اشیا بهره گرفته شده است به گونه ای که این وسایط به حسگرها و پردازشگر ها مجهز شده اند.

اینترنت اشیا و خانه هوشمند

منظور ما خانه ای است که داری زیرساخت های ارتباطی قوی باشد و بتواند خود را با وضعیت های متغیر محیط وفق دهد که نسبت به آنها عکس العمل نشان دهد.

اینترنت اشیا و کتابخانه

آینه سحرآمیز

آینه سحرآمیز از دوربین، حسگر با قابلیت wifi تشکیل است که تعامل بین افراد و کامپیوترها را فراهم میآورد. این فناوري میتواند براي انواع اطلاعات مانند شناسایی موقعیت،مرور محتویات منابع و موارد مشابه به کار رود. همچنین اطلاعات مرور کاربران در پایگاه داده ذخیره میشود و این سیستم امکانات لازم براي استفاده روزانه و روشهاي پیشرفته براي رابطهاي کاربري شهودي فراهم میآورد. در این مدل ، آین ه سحرآمی ز ا ز د و قسمت تشکی ل شد ه است: صفردیجیتالی مانند مانیتور کامپیوتر و یک ابزار حسگر مانند وب کم.وقتی کاربري کتابی را برمیدارد و در معرض دوربین قرار میگیرد، دوربین شروع به عکس گرفتن از او میکند. الگوریتم موجود در سیستم، اطلاعات مورد درخواست کاربر را ردیابی کرده و در نتیجه اطلاعات مورد نیاز و متناسب با درخواست کاربر همراه با اطلاعات اضافی به صورت نتایج در آینه نشان داده خواهد شد.

حسگر لایه ای تحت فشار

این صفحه از یک ورق نازك تشکیل شده است که با فناوري wifi به واحد پردازش وصل میشود و سیستم را کنترل و ضبط میکند. قدمهاي متوالی کاربر در راهروهاي کتابخانه مجهز به این ابزار، ضبط خواهد شد در نتیجه خدمات متناسب با نیازکاربر به او ارائه خواهد شد. همچنین حسگر پد تحت فشار میتواند به سیستم انرژي براي جلوگیري از اتلاف آن نیز به کار رود.در این مدل، یک ورقه نازکی از صفحه هاي حسگر، زیرزمین در راهروها قرارگرفتهاند. صفحه هاي کاغذي شده نازك حرکت کاربران ضبط میکنند و از طریق شبکه حسگرهاي بیسیم، اطلاعات ضبط شده نمایش داده میشود. اگر هیچ حرکتی جلوي حبابهاي روشنایی و یا فنها و دستگاههاي تأمین کننده انرژي اتفاق نیفتد، براي صرفه جویی در انرژي در حالت خاموش میمانند.

شبکه حسگر بی سیم

یکی از اجزاي کلیدي دیگر، شبکه حسگر بیسیم میباشد.به عنوان مثال شبکههاي حسگر بیسیم میتواند با سیستم شناسایی فرکانس رادیویی براي ردیابی بهتر اشیا همکاري کرده و اطلاعات مربوط به موقعیت یک شیء و غیره را بهصورت دقیقتري به دست آورده و گزارش دهد. شبکه حسگر به طور معمول از تعداد زیادي نود حسگر تشکیل شده که این نودهاي حسگر با استفاده از یک شبکه حسگر با یکدیگر در ارتباط هستند و مجموعه را قادر میسازند تا به پردازش، تجزیه و تحلیل اطلاعات در محیط هاي مختلف بپردازد. در این مدل سیستم پردازش ابري به دو قسمت تقسیم شده است: قسمت کاربر و قسمت ابر. این دو قسمت با یکدیگر از طریق یک شبکه (معمولا اینترنت) در ارتباط هستند. در قسمت ابري که به طور کامل یک محیط مجازي سازي شده میباشد، انواع کامپیوترها،سرورها و سیستمهاي ذخیره داده که خدمات پردازش ابري را ارائه میدهند، وجود دارند. قسمت کاربر قسمتی است که کاربر کامپیوتر در آن قرار دارد.اثرات به کارگیري اینترنت اشیا در حوزه هاي مختلف فواید و نتایج سودمندي براي آن مجموعه خواهد داشت که بعضی از این نتایج ملموس و قابل اندازه گیري و بعضی غیرملموس می باشد. ما در این مقاله به بعضی از یافته ها در استفاده از اینترنت اشیا در کتابخانه ها اشاره میکنیم.

دسترسی به کتابخانه و منابع آن

کتابخانه با تهیه کردن کارت مجازي کتابخانه براي اعضا، می تواند دسترسی براي منابع را فراهم سازد. زمانی که کاربر به فهرست کتابخانه دسترسی پیدا میکند،براي مکان یابی منابع مورد نیازش، برنامه کاربردي نصب شده بر روي موبایل کاربر، نقشه راهنماي کتابخانه را براي او فراهم میسازد. این قابلیت همچنین قادر است اطلاعات اضافی در مورد منابع با اتصال به سایتهایی مانند آمازون، نیز فراهم آورد. بنابراین کاربر میتواند به اطلاعات مورد نیازش دست پیدا کند بدون اینکه لزوماً به کتابخانه آمده و آن منبع را به امانت ببرد

مدیریت مجموعه

در هر منبع دارند، RFID مجموعه کتابخانهاي که برچسبهاي0 قادرند تا خدمات مجازي ارائه دهند. با استفاده از فناوري سیستم گردش منابع و مجموعه میتواند،RFID اینترنت اشیا و بسیار ساده و خوب عمل کند. اینترنت اشیا قادر است به کاربران تازه هاي کتاب را اطلاع رسانی کند و کاربران بدون اینکه در صف امانت کتاب بایستند، به منبع موردنیازشان دسترسی پیدا کنند.همچنین با استفاده از فناوري اینترنت اشیا میتوان محتواي قفسه هاي دیجیتال هوشمند راnمتناسب با امانتها و جستجوهایی یک کاربر ارتقا داد

سواد اطلاعاتی

سواد اطلاعاتی به مراجعان تازه وارد پیشنهاد میشود تا در مورد منابع و خدمات به آنها آگاهی بدهد. اینترنت اشیا در این مورد نیز میتواند با مهیا نمودن راهنماي مجازي کتابخانه به کمک کتابخانه بیاید. کتابخانهه ا د ر قسمتهاي مختلف کتابخانه، چراغ هایی مانند ابزار بیسیم دارند. زمانی که کاربران از قسمتهاي مختلف دیدن میکنند، برنامه هاي کاربردي نصب شده در تلفن همراهشان توضیحاتی دیداري یا شنیداري بیشتري در مورد آن قسمت از کتابخانه می دهد و اینکه چگونه میتوان از آن بخش استفاده سودمندي برد. این تور مجازي میتواند خدمات ارزشمندي از قسمتهاي خاص کتابخانه مانند نسخه هاي خطی و یا قسمتهایی که ورود به آنها ممنوع است، با مهیا کردن فرمت دیجیتالی از آنها روي تلفن همراه فراهم آورد .

نتیجه گیری

تکامل فناوری اینترنت اشیا با شتاب رو به پیشرفت است. با استفاده از فناوری اینترنت اشیا در بستر اینترنت و ارتباط دستگاه ها و وسایل مختلف با یکدیگر با استفاده از این فناوری، میتوان داده ها و اطلاعات مختلف مربوط به هر یک از این دستگاه ها را در یک مخزن یا پایگاه داده، به صورت متمرکز و یکپارچه ذخیره و نگهداری کرد سپس با استفاده از برنامه های کاربردی تحت وب و دستگاه های سیار از این داده ها و اطلاعات در راستای اهداف موردنظر استفاده های سودمندی داشت. انقلاب اینترنت نشان داده که اینترنت اشیا به عنوان نوعی از فناوری های نوین میتواند تمام ابعاد کسب و کارها را تحت تاثیر قرار دهد که از جمله آن میتوان به کاربرد اینترنت اشیا در سلامت، کشاورزی، کتابخانه، وسایل نقلیه و خانه ها اشاره کرد. اینترنت اشیا بخشی از زندگی ما را تشکیل داده و انتظار میرود که مقبولیت و استفاده از آن همواره بیشتر و بیشتر شود.

منابع در ادامه مطلب


چهارشنبه 07 آذر 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : ملیحه باغبان

هوش مصنوعی Artificial Intelligence,که به طور خلاصه AI خوانده می‌شود، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در بر گیرندهٔ تمام فرآیندهایی است که به شبیه‌سازی هوش انسان بر روی کامپیوتر‌ها و یا دستگاه‌هایی که توسط کامپیوتر کنترل می‌شوند می‌پردازند.

شاخه‌های گوناگونی از هوش مصنوعی در دانش‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند،

👈برخی این شاخه‌ها عبارتند از:

یادگیری ماشین

بینایی ماشین

مفاهیم مرتبط با روباتیک

پردازش زبان طبیعی

سیستم های خبره

شبکه های عصبی

الگوریتم ژنتیک


👈در حوزة كتابداري و اطلاع‌رساني، همان‌طور كه ورود رايانه و استفاده از نرم‌افزارهاي كتابخانه‌‍‌اي و پايگاه‌هاي اطلاعاتي رايانه‌اي، كتابخانه‌هاي رقومي، و ... توانسته است بر سرعت و دقت دسترسي به اطلاعات اثرگذار باشد، بهره‌گيري از نظام‌هاي هوشمند مي‌تواند در بسياري از فعاليت‌هاي كتابخانه‌ها از جمله فهرستنويسي، رده‌بندي، كتابخانه‌هاي رقومي، امانت، امانت بين‌كتابخانه‌اي، و جستجو و بازيابي اطلاعات مفيد واقع گردد.


👈تهیه و تنظیم: خانم مهناز اسدزاده ، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز


دانلود پاورپوینت هوش مصنوعی

لینک دانلود مستقیم فرمت zip


لینک کمکی



جمعه 25 آبان 1397
ادامه مطلب

علم اطلاعات و دانش شناسی نامی ست که به جای کتابداری پیشنهاد و مسیر این رشته را از حضور در کتابخانه برای امانت دهی به ورود به صنایع تغییر داده است.

مهندسی ناوبری اطلاعات

مهندسی ناوبری اطلاعات نام پیشنهادی کتابداران بود که به دلایلی به تصویب نرسید .چون کامپیوتر و فناوری‌های جدید ابزاری در دست کتابداران برای ارایه بهتر خدمات است و کتابداران دخالتی در این فناوری‌ها ندارند. متخصصان این رشته چیزی را مهندسی نمی‌کنند، بلکه این رشته بیشتر یک رشته خدماتی است. بنابراین نامی که انتخاب می‌شد باید فعالیت‌های این رشته را بیان می‌کرد و دلایل منطقی برای نام "مهندسی ناوبری اطلاعات" به اندازه کافی راضی کننده نبود.

سرانجام نام جدید با عنوان علم اطلاعات و دانش شناسی در تاریخ  19 شهریور 1391 تصویب شد.

نیاز به مدیران دانش در سازمان ها

شرکت‌ها در برهه‌های گوناگون تعدیل نیرو دارند و این امر موجب از دست دادن مقدار زیادی از اطلاعات و تجربیات کارکنان قبلی می‌شود، بنابراین می‌توان با ضروری دانستن مدیریت دانش در سازمان‌ها، شرکت‌ها و کمپانی‌های خصوصی و تربیت نیروی متخصص در این حوزه مشکلات مربوط به از دست رفتن دانش‌ها را رفع کرد.در تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها ایجاد پست‌های جدید سازمانی و مشاغل متناسب با تخصص نیروهایی که در دانشگاه‌ها در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی تربیت می‌شوند نیاز است تا نهادها از مهارت و علم متخصصان این رشته استفاده کنند.

فرصت های شغلی

این رشته از نظر فرصت شغلی گسترده و متنوع است. علاوه بر کار در کتابخانه‌ها، برنامه‌نویسی، انجام پروژه‌های نهادهای مختلف، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز اطلاع‌رسانی شرکت‌ها از دیگر فرصت‌های شغلی این رشته است.

علم اطلاعات در صنعت

اشاعه اطلاعات، مشاوره اطلاعات، خدمات به صنایع و کاربران کتابخانه از وظایف دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است،اگر دانشجویان کتابداری پروانه‌های ثبت اختراع که مربوط به صنعت است را بشناسند، تحلیل کنند و نتایج دقیق را در اختیار صنعت بگذارند می‌توانند وضعیت محصول یا فناوری که صنعت می‌خواهد تولید کند را تشریح کنند که موفق خواهد بود یا نه. این مهارت در گرایش علم‌سنجی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی آموزش داده می‌شود.


ورود رشته‌های جدید و بازبینی رشته‌های قدیمی از مهم‌ترین کارهایی است که وزارت علوم بر آنها تأکید دارد اما نیاز است تا همراه با این رشته‌ها سایر دستگاه‌ها نیز همراه با این وزارتخانه پیش بروند. این امر از یک‌سو موجب تغییر نگاه جامعه به رشته‌های قدیمی می‌شود و از سوی دیگر جمعیتی از داوطلبان جویای کار را از رفتن به سمت رشته‌هایی که در آنها خطر اشباع شدن وجود دارد، بازمی‌دارد.

گزارش از: لیلا بهارلویی-خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان


یکشنبه 20 آبان 1397
ادامه مطلب
👈نویسنده : مهرداد شبان

با توجه به حجم روز افزون تولید اطلاعات، داشتن مهارت هایی برای تشخیص صحیح نیاز اطلاعاتی، کیفیت و اعتبار اطلاعات، شناخت نحوه استفاده از اطلاعات و مسائل مربوط به حقوق پدید آور و حریم خصوصی افراد الزامی است. همه این موارد تحت عنوان سواد اطلاعاتی مطرح است.

شخص دارای سواد اطلاعاتی شخصی است که می داند چه زمانی نیاز به اطلاعات است، می تواند نیاز اطلاعاتی خود را به روشنی بیان کند و توانایی ارزیابی و استفاده مناسب از اطلاعات را دارا می باشد.

اگر مهارت های سواد اطلاعاتی آموزش داده نشود، افراد از هر منبع دلخواه و بدون توجه به کیفیت و اعتبار آن استفاده خواهند کرد که این می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به افراد وارد کند.در نتیجه آموزش سواد اطلاعاتی یک ضرورت است و بهترین و مناسب ترین افراد هم برای آموزش مهارت های سواد اطلاعاتی کتابداران می باشند.

پاورپوینت حاضر در راستای آموزشی سواد اطلاعاتی برای استفاده کتابداران تهیه شده است که به صورت جامع مبانی و مهارت های سواد اطلاعاتی را همراه با مثال و تصویر توضیح می دهد.


دانلود پاور پوینت مبانی سواد اطلاعاتی


لینک دانلود مستقیم با فرمت zip

تهیه و تنظیم: آقای مهرداد شبان غازانی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز

رئوس مطالب ذکر شده در پاورپوینت :

  • اعصار اطلاعاتی
  • تعریف اطلاعات و ویژگی های آن
  • سواد اطلاعاتی و استانداردهای آن
  • تشخیص نیاز اطلاعاتی
  • شناخت منابع و دسترسی به آنها
  • ارزیابی منابع اطلاعاتی
  • تشخیص شایعات و اخبار دروغ
  • حق مولف
  • حریم خصوصی


سه شنبه 15 آبان 1397
ادامه مطلب