آسیبها و مشکلات زیست محیطی امروز به یک نگرانی جدی در سطح جهان تبدیل شده است. آلودگی آب ها، خشک شدن دریاچهها، کاهش پوشش گیاهی، آلودگی هوا و گرمایش جهانی نمونههایی از این مشکلات هستند. اگر برای پیشگیری و کاهش این مشکلات اقداماتی صورت نگیرد، حیات انسان ها و سایر موجودات کره زمین با تهدید بزرگی روبرو خواهد شد. از آنجایی که بیشتر معضلات زیست محیطی در نتیجه فعالیتهای گوناگون انسانی ایجاد می شوند، بنابراین می توان با اجرای برنامههایی در جهت توسعه فرهنگ حمایت از محیط زیست این معضلات را به حداقل رساند. در این راستا سازمان های مختلف از جمله کتابخانهها برنامههای متنوعی را اجرا می کنند.
جنبش کتابخانههای سبز از جمله این موارد است که در راستای کاهش اثرات منفی زیست محیطی کتابخانه ها در اوایل دهه 1990 آغاز شد و در اوایل قرن حاضر محبوبیت یافته است. اعلامیه تالوریس، به عنوان اولین بیانیه رسمی در زمینه لزوم توجه به پایداری زیست محیطی در آموزش عالی (که در سال 1990 مکتوب و توسط بیش از 40 کشور امضا شد)، تاثیر مهمی بر این جنبش داشت. این اعلامیه به عنوان یک برنامه عملی، کتابخانه های دانشگاهی را ملزم به توسعه سواد زیست محیطی در جهت پرورش شهروندانی با دغدغه زیست محیطی می کند (بیانیه تالوریس، 2001.(
مفهوم کتابخانه سبز اجزای مختلفی دارد از جمله: ساختمان سبز، عملیات و راهکارهای سبز، خدمات و برنامه های سبز، نظام های اطلاعاتی سبز و مجموعه های سبز.
ساختمان های سبز
اولین چیزی که در هنگام صحبت کردن در مورد کتابخانه های سبز به ذهن می رسد، ساختمان کتابخانه است. یک ساختمان سبز یا پایدار سازه ای است که طراحی، ساخت، نوسازی، کارکرد آن به گونه ای است که منجر به استفاده موثر از منابع شده و کمترین تاثیر منفی را بر محیط زیست داشته باشد (سازمان بازیافت کالیفرنیا، 2018(
ساختمان های سبز نه تنها منجر به استفاده بهینه از منابع انرژی تجدید ناپذیر میشود بلکه به کاهش تولید گاز دی اکسید کربن نیز کمک میکنند. ساختمان به عنوان یکی از مهم ترین عناصر مصرف کننده سوخت و تولید کننده گازهای گلخانه ای است. برای مثال، در ایالات متحده، ساختمان ها حدود 70 درصد برق مصرفی و 40 درصد از کل تولید گاز دی اکسید کربن را به خود اختصاص می دهند (اداره اطلاعات انرژی آمریکا، 2017(
مواردی که در ساختمان کتابخانه ها منجر به کاهش مصرف منابع انرژی از جمله آب و برق میشود عبارتند از: استفاده از سیستم های روشنایی، تهویه هوا، گرمایش، سرمایش و تجهیزات داخلی مناسب، نصب صفحات خورشیدی یا سیستم زمین گرمایی، استفاده از سیستم های تصفیه آب، پنجره های دو جداره، استفاده از سیفون در دستشویی ها جهت کاهش مصرف آب.
عملیات و راهکارهای سبز
عملیات و راهکارهای سبز در کتابخانه ها شامل موارد مختلفی است که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
استفاده مجدد یا اهدای اقلام و منابع کتابخانه به جای ذخیره و نگهداری آنها.
جدا کردن ضایعات و بازیابی آنها در محل کتابخانه
کاهش یا استفاده مجدد از کاغذ
حذف استفاده از پلاستیک و تشویق به استفاده از ظروف غیر پلاستیکی
استفاده از کاغذ بازیافت شده و بدون کلر
تنظیم چاپگر برای چاپ دورویه
اشتراک مواد چاپی از طریق شبکه به جای چاپ نسخه های متعدد از آن
خدمات و برنامه های سبز
انجمن کتابداری ایالات متحده نیز برنامه هایی را در این زمینه پیشنهاد کرده است از جمله: استفاده از ویدئوهای زیست محیطی، نمایش یا اجرای برنامه های سخنرانی، ایجاد فرصت هایی برای کودکان به منظور علاقه مند سازی آنها به مسائل زیست محیطی نظیر برگزاری مسابقات طراحی پوستر و مشاعره، برقراری ارتباط با گروه های محلی علاقه مند به مسائل زیست محیطی و اطلاع از نیازهای اطلاعاتی آنها و تعامل با مدارس محلی برای پشتیبانی برنامه ها و طرح های آموزشی آنها نظیر طرح ها و مدل های محیط زیستی (قربانی و باب الحوائجی، 1396.(
نظام های اطلاعاتی سبز
نظام های اطلاعاتی مهم ترین بخش در کتابخانه ها و خدمات کتابخانه ای هستند. استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیستم های اطلاعاتی و خدماتی کتابخانه ها منجر به صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای میشود. در سالهای اخیر مطالعات و گزارش هایی درباره میزان انرژی مصرفی در فناوری ارتباطات و اطلاعات و جستجوهای اینترنتی منتشر شده است. این گزارش ها میتواند به درک اثرات زیست محیطی خدمات و سیستم های اطلاعاتی کمک کند. به عنوان مثال یک جستجو در گوگل باعث خروج یک تا ده گرم گاز دی اکسید کربن میشود که این میزان بستگی به مدت زمان استفاده از اینترنت، نوع کامپیوتر و تجهیزات مورد استفاده دارد (لیکه، 2009). هر روزه به طور متوسط 5/3 میلیارد جستجو در جستجوگر گوگل انجام می شود (آمار لحظه ای اینترنت، 2018.(
میزان کل مصرف برق گوگل در سال 2010 در حدود 2.26 میلیون مگاوات بوده است. همچنین برق مصرفی اینترنت بین 170 و 307 گیگاوات برآورد شده است که این مقدار 19-11 درصد کل انرژی مصرفی بشر است. (چادهاری، 2013). میزان تولید گاز دی اکسید کربن برای یک کامپیوتر معمولی در صورتی که برای تمام روز روشن باشد (24 ساعت) 494 کیلوگرم است. با تولید 10 مگا بایت داده، 2-2/1 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن تولید میشود (کریستینسن، 2011) میزان برق مصرفی توسط سرورها و مراکز اطلاعاتی در عرض 5 سال دو برابر شده است که این مقدار 40 برابر برق مصرفی یک ساختمان اداری معمولی است (کانل، 2010(
مجموعه های سبز و توسعه آنها
کانل (2010) سه جنبه برای توسعه مجموعه های سبز ذکر میکند:
انتخاب منابع: این مورد مربوط به انتخاب منابع در موضوعاتی چون محیط زیست، رایانش سبز، کشاورزی ارگانیک و صرفه جویی به هنگام مجموعه سازی در کتابخانه ها است.
جایگزینی منابع: توسعه مجموعه کتابخانه ای مستلزم جایگزینی/ وجین منابع قدیمی یا فرسوده است. راهکارهای سبز در این مورد شامل فروش، اهدا، بازیافت و استفاده مجدد از منابع قدیمی و فرسوده به جای دور انداختن آنهاست. علی رغم اینکه بازیافت منابع چاپی آسان است، اما بازیافت منابع قدیمی چند رسانه ای مثل سیدیها، کتاب های صوتی-که پلاستیکی هستند- سخت تر است.
قالب منابع: پایداری مجموعه های کتابخانه ای با توجه به اثرات زیست محیطی منابع چاپی و منابع الکترونیکی بیان میشود. مطالعات زیادی در مورد مقایسه این دو قالب انجام شده است که به بررسی مزایا، هزینه، قابلیت دسترسی، ذخیره سازی و پردازش آنها پرداخته اند. از بعد زیست محیطی، میزان دی اکسید کربن حاصل از منابع بیشتر از سایر عوامل مورد توجه قرار می گیرد.
منابع
قربانی، محبوبه؛ بابالحوائجی، فهیمه؛ و نوشینفرد، فاطمه (1396). شاخصهای مدیریت پایدار برای کتابخانههای سبز: پژوهش کیفی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1), 29-45.
Christensen, Karen (2011).Sustainability in Collection Development: Seeing the Forrest and the Trees. Against the Grain, Vol. 22:Iss. 6, Article
Connell, V (2010). Greening the Library. Collection Development Decisions. The Journal of the New Members Round Table, 1(1)
Energy Information Administration (2017). Annual Energy Outlook with Projections for 2050. retrieved November 27, 2018, from https://www.eia.gov/outlooks/aeo/pdf/0383(2017).pdf
كتابخانه از آن جهت حائز اهميت ويژه است كه گنجينه اي است از دانش هاي گوناگون و مكاني است براي انجام تحقيقات كه محققين در آن به مطالعات علمي و بررسي دانش موجود مي پردازند. محتويات كتابخانه نه تنها وسيله دانش اندوزي است بلكه لذت بخش نيز هست. مطالعه، رايج ترين سرگرمي هاست و كتابخانه ها مي توانند براي هر نوع سليقه اي كتابي فراهم كنند. اهميت كتابخانه از آن رو مورد تاكيد است كه هيچ چيز نمي تواند جاي محتويات كتابخانه ها را كه شامل كتاب و ساير مواد مكمل كتاب است بگيرد. چون مطالعه كتاب و ديگر رسانه هاي انتشاراتي، ايجاد علاقه و عادت به مطالعه، توسعه كتابخواني و ارائه راه ها و مهارت هاي مطالعه و يادگيري، در بالابردن سطح آگاهي هاي يك جامعه و افراد آن نقش بسزايي دارد.
كشور ما علي رغم غناي فرهنگي و داشتن سابقه بسيار طولاني تمدن اسلامي، متاسفانه از نظر ميزان مطالعه در سطح پاييني قرار دارد، و اين در صورتي است كه امروزه يكي از شاخص هاي رشد ملي در هر كشوري توسعه كتاب و كتابخواني است. بنابراين مطالعه و پژوهش صرفا پيشه ژرف انديشان، عالمان و اساتيد نيست. همه اقشار بويژه دانش آموزان و دانشجويان به نوعي سرگرم مطالعه و پژوهش هستند. البته مطالعه براي دانش آموزان يك وظيفه و شغل است به همين جهت مي بايست براي پيشرفت در درس و نهايتا در آينده براي ايفاي نقش در جامعه، به مطالعه بپردازند. مطالعه يك دانش آموز دو صورت دارد، يا به صورت مطالعه دروس تحصيلي در مدرسه و سپس در مراكز آموزش عالي و يا به صورت مطالعات ديگري است كه در كتابخانه، مراكز فرهنگي، انجمن هاي اسلامي و ... انجام مي پذيرد
تهیه و تنظیم: خانم فاطمه یاوران، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز
پدیده معلولیت سابقه ای به قدمت تاریخ بشر دارد. امروزه میلیونها نفر از جمعیت مناطق مختلف جهان دارای نوعی معلولیت هستند. امروزه معلولین جامعه را مطرودین جامعه نمی دانند. معلولین نیز مانند تمام افراد سالم از حق مساوی برای برخورداری از امکانات رفاهی، تجهیزاتی و عمومی برخوردارند. ارگانها و نهادهای اجتماعی سعی در کمک و یاری به این قشر از جامعه را دارند، کتابخانه ها نیز از مهمترین نهادهای اجتماعی هستند که می توانند در جهت برآوردن نیازهای اطلاعاتی این افراد تلاش کنند. کتابخانه های عمومی امروزه سعی در برآوردن هر چه بیشتر نیاز اطلاعاتی جامعه استفاده کننده خود را دارند و بر این باورند که مجموعه ها و خدمات باید در اختیار و قابل استفاده تمام افراد باشد، از جمله معلولان که در هر جامعه، گروه وسیعی را در کاربرهای کتابخانه ها تشکیل می دهند و در برنامه ریزی های مراکز اطلاعاتی باید همواره نیازهای ویژه این گروه در نظر گرفته شود.
تهیه و تنظیم: خانم نسرین مسیبی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز
دانلود فایل PDF کتابخانه ها و حمایت از اقشار خاص
دانلود فایل Power Point کتابخانه ها و حمایت از اقشار خاص(لینک کمکی)
پاورپوینت کتابخانه ها و حمایت از گروههای خاص
تهیه و تنظیم: خانم ملیحه باویران، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز
دانلود فایل PDF مدیریت دانش در کتابخانه های تخصصی
تعريف ارتقاي سلامتHealth Promotion
در اولين كنفرانس بين المللي اوتاوا – 1986 ارتقاي سلامت به مفهوم توانمند سازي مردم درشناخت عوامل تاثيرگذار بر سلامت فردي – اجتماعي وتصميم گيري صحيح درانتخاب رفتارهاي بهداشتي و درنتيجه رعايت شيوه زندگي سالم تعريف شده است. به طورخلاصه ارتقاي سلامت عبارت از روند توانمند سازي افراد براي افزايش كنترل و بهبود سلامتي شان مي باشد. برقراري عدالت ، محيط مناسب ،اكوسيستم پايدار،صلح ،دسترسي به خدمات ،تضمين درآمد،تغذيه ،آموزش به عنوان شرايط اوليه و زير بنايي ارتقاي سلامت معرفي شدند.
رویکرد های ارتقا سلامت جامعه
1- رويكرد پزشكي( كنترل عوامل خطر فيزيولوژيك )
2- رويكرد رفتاري( تصيح عوامل شيوه زندگي)
3- رويكرد اجتماعي – محيطي ( در جهت وضعيت هاي عمومي)
تاثیرکتابخانه های عمومی بر بهبود سلامت جامعه
تهیه و تنظیم: خانم نیره ذوالقدر، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اطلاعات دانشگاه تبریز