آنچه از طبقه بندی و تقسيمات فارابی برداشت می شود این است که وی در وجوه تقسيم، گاهی به موضوعات علوم اهميت داده و گاهي هم در قسمت هايی از تقسيم بندی خود غايت مشترک علوم را ملاک دسته بندی آنها در يک مقوله قرار داده است. بنابراین وی نیز همانند ارسطو، بر دو ملاک هدف و غايت تکیه می کند با این تفاوت که او علاوه بر ملاک موضوع و غايت، بر سودمندي علوم نیز تاکید بسیار دارد (پدیدآورنده ها:حسینی، سید احمد؛ امیری، مهدی. فلسفه و کلام :: نشریه تاریخ فلسفه :: پاییز،1394سال ششم - شماره 2(علمی-پژوهشی)/ ISC).
لقب معلم ثانی: فارابی یکی از بزرگ ترین دانشمندان ایرانی می باشد که در زمینه های مختلف از جمله ریاضیات، جامعه شناسی، موسیقی، پزشکی، منطق و فلسفه تخصص داشته است به همین دلیل به ایشان لقب «معلم ثانی» داده شده است. لازم به ذکر است که فارابی شاگرد یوحنا بن حیلان می باشد (لینک منبع).
زاده | 259 قمری، حدود 872 میلادی، فاراب، فرارود، ایران بزرگ |
درگذشته | 339 قمری، حدود 950 میلادی، دمشق |
دین | اسلام حنفی (اطلاعات بیشتر در این مورد، اینجا و اینجا، کلیک کنید: لینک منبع) |
ملیت | ایرانی |
دوران | دوران طلایی اسلام |
عقیده | فلسفه نوافلاطونی |
زمینه های علمی | متافیزیک، فلسفه سیاسی، حقوق، منطق، موسیقی، علم، فلسفه اخلاق، عرفان، معرفت شناسی |
آثار معروف | موسیقی کبیر، آرائ اهل المدینه الفاضله، احصاء العلوم، الاحصاء الایقاعات |
لینک منبع | لینک منبع |
برای مطالعه بیشتر در زمینه طبقه بندی علوم
از منظر فارابی بر روی لینک کلیک کنید
جایگاه علم منطق در اندیشه فارابی
جایگاه ریاضیات (علم عدد، علم هندسه، علم حیل (مکانیک) در اندیشه فارابی
تاثیر اندیشه های فارابی در بحث آموزش